fredag 5 april 2013

Köttfri vecka?

För att ni inte ska tro att det slagit slint helt, så kan jag inte med ord beskriva hur mycket jag tycker om att äta kött och kommer troligen aldrig sluta äta det...


För om det är något jag verkligen älskar så är det en välgjord hamburgare eller tex en perfekt stekt biff!


Vart kommer då detta påhitt ifrån?


Först och främst är jag nyfiken på hur jag skulle må med ett par dagar utan kött!

Jag har alltså inga planer på att äta vegansk eller vad det nu kallas när man bland annat inte äter ägg, ost & andra mejerivaror.


Sen är jag nyfiken på hur svårt det egentligen är att tillgodose sitt proteinbehov utan att äta kött!

För hur lätt är det inte att för inga pengar alls bara plocka fram en burk tonfisk med 30g protein och mumsa i sig om det krisar eller slänga på ett par extra skivor skinka på mackan?

Jag ser alltså detta som en utmaning och/eller en chans att behöva utvecklas i köket och prova helt nya maträtter!

Lurar lite på om nästa vecka (måndag till torsdag) ska vara helt köttfri som en liten testperiod men ska nog suga på den karamellen lite innan jag bestämmer mig!

En av orsakerna till att jag funderat på detta är att jag på Emmy's blogg, mer eller mindre dagligen får se goda maträtter som är utan kött.  

Hon är alltså delvis skyldig till att jag öppna mitt sinne för det här med vegetarisk mat!

Det ni tex ser ovan här är hennes morotsbiffar på gula ärtor!

Ps. Imorrnkväll ska jag äta på min favoritrestaurang så lutar åt att jag tillslut ska få äta min livs första 1kg's biff, så kanske bäst att hålla mig borta efter denna överkonsumtion av gudagåvan kött? Ds. *hehe*

12 kommentarer:

  1. Åh, det ska jag lägga in på min matvecka nästa gång. Får se hur poppis jag blir hos Adam då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kan tänka mig att det inte blir allt för populärt :P

      Nu kan man ju dock köra tex qourfärs till tacosen utan att egentligen tappa något i smak, om det är tacos-feeling man är ute efter. Just denna idé tänka jag iaf prova till en av middagarna utöver dom där morotsbiffarna! :)

      Radera
    2. Fast alltså har du ätit quorn? Det smakar typ ingenting tycker jag så minst dubbelt så mkt tacokrydda behövs! (iaf dom få gångerna jag testat det)

      Radera
    3. Har aldrig köpt quourn och tillagat hemma, men åt det upprepade gånger på vår käre fars krog och hade nog kunnat bli lurade helt där om jag inte visste vad det var.

      Sen om det krävs mer krydda eller ej har jag ingen erfarenhet av :P Däremot är qourfilé INGET jag tänker prova igen, dra mig baklänges så smaklöst och tråkigt det kändes!

      Radera
    4. Hehe okej. Jag tycker det är astråkigt pga torrt. Men det handlar om att tillaga rätt tror jag så blir det säkert samma som köttfärs.

      Filé har jag aldrig smakat..känner mig inte manad direkt pga alla säger det är astråkigt!

      Radera
    5. Hehe. Vi får väl se vad jag säger om/när jag testat :P

      Råkade prova det en gång på krogen och aldrig mer tänkte jag då, känns spontant som det är svårt att få smak på den trots en grym marinad. Känns som det finns mer intressanta kött-subitut som jag nog tänkt prova :)

      Radera
  2. Du borde testa en vegetarisk deep dish pizza, botten på ägg, keso och kokosmjöl :)

    Eller en veggoburgare (bönor), fanns ett bra recept i Body för en 3 år sen.

    Quornfärs/Tofu funkar med rätta kryddor men jag skulle inte välja det som proteinkälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda förslagen lät både gott och intressant, så ska nog forska lite i ämnet. För ärligt talat vet jag INGET om vegetarisk kost mer än att bönor är en bra "grundstomme" att bygga sin kost på? :P

      Ska ju dock bara försöka överleva en vecka så kvarg, ägg & keso + diverse vegetariska påhitt lär väl iaf inte skicka mig till akuten :P

      Radera
  3. Shit maj gad!! Genomför du detta tror jag nästan att du måste få en puss :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag ju faktiskt ännu en anledning att genomföra detta, även om "tror nästan" knappast innebär något skrivet i sten.

      Nåja, har ca 2 dygn kvar att bestämma mig så får se hur det blir ;)

      Radera
    2. Vi får väl se ;)

      Vore så himla roligt om du gjorde det :D Mest som en kul grej. Tror inte (som du själv är inne på) att du kommer bli helt anti kött men kanske inse att man inte behöver äta det varje dag, alla måltider?
      Och eftersom du är en van köttätare blir det ju som en utmaning. Sådana gillas :)

      Satsar du på mycket grönsaker lär du dessutom få äta stora mängder vilket jag förstår att du gillar och vilken kanske är välkommet nu under deff :)

      Radera
    3. Sitter faktiskt och kollar lite recept och har hittat två riktigt bra måltider jag helt enkelt bara måste prova. Så två av dom 4 middagarna är "klara". Så ser inget hinder till varför jag inte skulle ta mig an denna utmaning!

      Är som sagt mestadels nyfiken på om det är så att det finns hälsofördelar med att äta mindre kött, men det är ju även en ypperlig chans för mig att utvecklas i köket för känns som jag står och stampar lite på en och samma ruta just nu!

      Så räkna med några lite galna påhitt, som kanske inte direkt är vad man förväntar sig av en som snittat >2 kg animaliska proteinkällor per vecka sen gud vet när ^^

      Det sista är ju helt klart en fördel, men eftersom jag PFar så är det väl egentligen inget problem med hungern (än). Men mer mat är alltid välkommet!

      Hittade inte gula ärtor (mer än ärtstoppa) på mitt ICA Supermarket som ligger på stan, när jag var där igår. Så ska bege mig till ICA Maxi idag för måste banne mig testa dina morotsbiffar :)

      Radera