lördag 27 april 2013

Gratis kroppsmätning? Ja tack!

Var och besökte stans "hälsomässa" i ett av våra shoppingcenter och hittade då mina gamla polare herbalife som jag än gång tidigare fått min en gratis kroppsanalys av, så varför inte utnyttja dom igen?

Gratis är ju trots allt ALLTID gott!? :D.

Kroppsmätning skedde med en typ av tanitavåg med handtag som man fick dra upp från vågen och hålla i medans man stod på vågen, så detta är en betydligt mer avancerad våg än den dom har på gymmet (även om dom då kompletterar med en omron)

Mätresultat:


Kroppsvikt: 86,7 kg
Fett: 11,7 %
Vatten: 62,8%
Muskler: 72,8 kg
Fyskisk gradering: 6
Skelett: 3,8 kg
Vilförbränning (BMR): 2236 kcal
Metabolisk ålder: 14 år
Bukfett: 3

Nedan hittar ni förklaring på några av siffrorna som inte kanske säger er så mycket!


Kommentar:
Vi kan ju börja med det intressanta, alltså min kroppsfettprocent och den är på tok för låg mot verkligheten, vilket då betyder att min muskelvikt är högre än verkligheten.

Nu kallar dom det muskler men det är alltså muskelvikt inkl. (!) vattenvikt siffran 72,8 kg syftar på, även kallad fettfri massa!

Med tanke på vad denna mätning gav så skulle den kunna jämföras med att göra den på gymmet med inställningen "atlet" som jag utöver "standard" provade sist, för då stämmer muskelvikten rätt bra överens med dagens kroppsvikt.

Ja, denna mätning tänker jag inte lägga nån större vikt *höhö* på men alltid kul att få se vad alla varianter av kroppsanalyser ger för siffror! Skulle jag försöka mig på en slutsats med övriga mätningar som referenser så skulle jag nog tro att jag ligger runt 13% i dagsläget men det är endast spekulationer!

1 kommentar:

  1. Kul ändå att göra en sådan mätning, även om det inte är ren vetenskap som man kan lita på till 100 % :-) Har du gjort andra mätningar förut? Jag skulle vilja göra en men vet inte riktigt vilken sorts...

    SvaraRadera