fredag 8 mars 2013

Chokladugnspannkaka

Nu behövde jag inte uppfinna hjulet, då det verkar som att denna ugnspannkaka kan varieras på alla sätt och vis?

Har laborerat lite med olika mängder kakao, för att få fram chokladsmaken och här antar jag det är individuellt vad man tycker är lagom. Men efter 3 försök fann jag rätt mängd för min smaklökar!

Har även provat lite olika gryn samt ration mjöl-gryn, men igår tänkte jag "back to basic" och fick till en fullträff... för som sagt, varför ändra ett vinnande koncept?

Detta är alltså mer eller mindre en remake på min superenkla ugnspannkaka jag länkade ovan!

Obs! Enligt mig smakar den bättre med rågflingor än tex havregryn, men smaken är som baken?


Livsmedel:
170g Ägg (ca 3st normalstora)
500g Mellanmjölk 1,5%
150g Vetemjöl (ca 2,5 dl)
50g Rågflingor (ca 1,5 dl)
20g Kakaopulver fett 20-22%
40g ICAs Stevia, Strö (ca 0,5dl)
1tsk salt
Smör till formen är inräknat i kcalberäkningarna!

Sätt ugnen på 200 °C.

Blanda mjölk, ägg och salt i en bunke med ett par varv med vispen.

Väg upp det torra och vispa ner lite i taget tills det blir en jämn smet. Smeten ska bli ganska lös, så var ej orolig över detta!

Låt stå i 5 minuter medans du smörjer en passande form (ca 20x25cm).

Häll ner smeten i formen, grädda strax under mitten i ugnen i cirka 45-50 minuter eller tills den är klar. Den får gärna vara lite kladdig i mitten men absolut inte lös!


OBS! Pannkakan kommer resa sig säkert till två gånger över kanten när den är i ugnen men sjunker ihop så fort man tar ut den (ja, precis som vanligt med andra ord)

Låt svalna ett par minuter och servera med passande tillbehör!

Den går även bra att förvara i kylen och äta dagen/dagarna efter!

Totalt:
1245 kcal
66g protein
158g kolhydrater
35g fett

Per 100 gram:
178 kcal
9,4g protein
22,6g kolhydrater
5g fett

Kommentar:
Ett måste att prova för er som gillar choklad/kakao!

Har en liten fundering på hur man skulle kunna göra denna till en proteinpannkaka, men känns som att jag börjar få lite väl många pannkaksrecept här? Eller vad säger ni? ;)

2 kommentarer:

  1. Menar du just denna med chocklad eller med den utan? (dvs grund receptet?)

    Med denna så skulle jag lagt till chocklad casien i smeten (känns ju på sätt och vis boring) men det hjälper ju det hela.

    Annars funderar jag på kvarg/keso? Keson vet jag att endel använder till ostkaka men undrar om det inte borde gå att få till på något sätt.

    Kvargen, ja där får man endra ösa på med kakao etc om det ska vara detta recept med tanke på att kvargen dödar smaker som hitler döda judar.


    Eller så funderar jag på dock går den ju upp endel i fett men om man tar kvarg med smak? typ vanilj pannkaka?
    Dock försvinner ju lite av konceptet att den ska vara fett snål.

    Eller om man kör vanlig kvarg sen vanilj arom och vanilj casien? Eller vilken smak man nu föredrar, finns ju smak för allt.
    Dock är jag själv en chockaholic :)

    Och som sista alternativ, det jag kör ditt standardrecept med vanilj/blåbär/choklad fluff/pudding och önos låg kalori sylt (beroende på smak) Hallon och choklad tillsammans får ju munnen att spruta ut orgasm.

    Dock ska jag självklart testa det här receptet, annars vore jag dum xD

    Där var lite tankar, personligen skulle jag satsat på casein protein med kakaon, du kör ju FX men jag skulle rekommendera typ BS almond eller dubbel
    Dom har en väldigt bra chokladsmak dock har jag inte testat alla på marknaden så jag kan inte säga att dom är bäst, även fast jag tycker det ;)

    Lycka till och fortsätt göra husmanskost recept i denna klass, ska själv börja lägga ner tid snart, har endel kunskap själv men inte "vågat" med tanke på vissa (bland annat dig) som lägger en standard på kolozzeum som gör att jag behöver dels bli proffsfotograf dels ha den tiden för att göra saker seriöst, känns ju helt onödigt annars dock bakningen tänker jag inte försöka mig på att mixtra med själv ;)



    Sorry för wall of text :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte väl i första hand en "orginal", men har ju tex redan en med kvarg som för övrigt är det mest lästa receptet på denna blogg. Så jag behöver inte uppfinna hjulet där heller och casein föredrar jag inte i matlagning av detta slag utan gör sig bättre i riktiga bakverk!

      Sen keso, nej då gör jag min ostkaka (finns recept här) för passar inte in i pannkakssmet enligt mig :P

      Kul att du delade med dig av dina tankar och funderingar, det uppskattas! Dock har jag redan 10 nya varianter i pipelinen på g så kör nog mina tilltänkta recept först ;)

      Radera