onsdag 13 mars 2013

Kosttillskott 2.0



Jag har redan skrivit en del om detta ämne, som ni hittar här!

Men kände att det var dags att uppdatera dom lite, då jag fick en del frågor pga inlägget ”uppbunkring av kosttillskott? – CHECK!” och jag har dessutom lagt till ett tillskott sen sist jag skrev om detta.

Jag tänkte även försöka fördjupa mig lite i ämnet och sedan på ett bra vis få ihop en sammanfattning av mina tidigare inlägg.

Obs! Kommer utgå ifrån hur jag använder kosttillskott under deff och har alltså ej nödvändigtvis samma upplägg under bulk!

Vad är det som syns på bilden?



Maltodextrin / Carbo FX

Detta är rent maltodextrin (hydrolyserad majsstärkelse) som är en mycket snabb kolhydrat, alltså mer eller mindre samma som som det ni kan hitta i affären som heter dextropur eller rent socker om man nu ser till att all energi kommer från kolhydrater.

Varför tar jag detta?

För att snabbt få ut energi i kroppen då jag alltid tränar på fastande mage.

Kunde lika gärna dricka en sockrad läsk och troligen få samma önskade effekt, men kan inte ha läsk hemma utan att missbruka och då är detta pulver utmärkt. Dess löslighet är dessutom bra många gånger bättre än socker och dextropur när det kommer till i kallt vatten!

Hur tar jag detta?

Före träning: 0-40g.
Efter träning: 0-40g.

I en shaker med vatten + ev. andra tillskott. 

Vad kostar detta?

Om vi tar extremfallet att jag skulle ta 80g varje träningsdag och träna 6 dagar i veckan blir slutsumman cirka 94kr per månad.

BCAA / Xpand FX

"... är ett kosttillskott med grenade aminosyror (BCAA) i proportionen 4:1:1 (leucin:valin:isoleucin) avsedd att hjälpa dig som tränar att stimulera proteinsyntesen (muskeluppbyggnaden) och främja prestationsförmågan." Saxat från GV's hemsida.

BCAA är en förkorning för Branched Chain Amino Acids vilket på svenska skulle bli grenade aminosyror.

Varför tar jag detta?

Eftersom jag fastar cirka 20 timmar per dygn och äter all min mat efter träningen använder jag detta för att maximalt stimulera proteinsystensen under passet på minsta möjliga mängd kalorier.

Jag skulle mest troligt kunna äta kyckling (eller annan proteinkälla med bra kvalité) och få samma resultat, men det skulle kosta mer kalorier!

Hur tar jag detta?

Före träning: 10g.
Efter träning: 10g.

I en shaker med vatten + ev. andra tillskott. 

Vad kostar detta?

Tränar jag 6 dagar i veckan blir slutsumman cirka 194kr per månad.

Kreatin (monohydrat) / Crea FX

”Kreatin är ett av de bästa kosttillskotten du kan ta om du tränar för styrka och muskeltillväxt. Kreatin ökar energireserverna i dina muskler vilket gör att du kan prestera bättre under träning och tävling, vilket leder till bättre träningseffekt och resultat av träningen.” Saxat från Styrkelabbets inlägg om kreatin.

Varför tar jag detta?

Nu har jag inte haft detta som tillskott på tidigare deffar, men under bulken har jag märkt en tydlig skillnad där jag främst binder mer vätska när jag tar kreatin (vilket är själva grundprincipen) och anser att jag kan ha användning för detta under deff! Kan det även tänkas ge lite extra ork så är det så klart ett pluss, men tror jag är på gränsen till en sk "non-responder" på den fronten tyvärr!

Hur tar jag detta?

5g per dag vid vallfritt tillfälle, men är det tränignsdag så slänger jag ner det i min ”pre-workout-shake”. Det är alltså ingen akut effekt jag är ute efter utan bara hålla kreatinnivån hög dygnet runt!
Detta intas alltså även vilodagar!

Vad kostar detta?

5 gram per dag ger slutsumman cirka 18 kr per månad

Koffeintabletter / Alert FX

Kort och gott koffeintabletter. 

Varför tar jag detta?

Jag dricker inte kaffe och anser att pengar på en dyr PWO (prestationshöjjare) är pengar i sjön och vill ha lite extra ork under passet vilket detta ger!

Hur tar jag detta?

Beror först och främst på vad jag ska träna, när och hur länge. Men normalt är:
30 min innan träning: 400 mg
Strax innan träning: 200 mg

Alltså totalt 600mg, men ibland blir det upp emot 1000mg om jag är riktigt trögstartad eller vill bli en duracellkanin!

En normal kopp starkt kaffe innehåller ungefär 100-120 mg och en 250ml Redbull har <100 mg så har ni något att relaterat till gällande dosen!

Vad kostar detta?

Om vi räknar på att jag i snitt tar 600mg/dag i snitt blir slutsumman 36 kr.

OBS! Att köpa koffeintabletter på apoteket är helt sjukt dyrt, så väljer att köpa mina på den gymgrossist jag ändå köper övriga tillskott ifrån, men effekten är densamma!

Vitamin D3

"Vitamin D3 innehåller kolekalciferol som är den form av vitamin D som har bäst biotillgänglighet. Vitamin D3 omvandlar i njurarna till kalcitriol (ett hormon) som är den ativa formen av vitamin D3. Kalcitriol ökar upptaget av kalcium och fosfor samt stimulerar syntesen av osteokalcin som är ett viktigt strukturellt protein i skelettet. Vitamin D3 är viktigt även för celldifferentiering, bla i prostataceller." Saxat från GV's hemsida!

Varför tar jag detta?

Jag jobbar på ett kontor och under den mörka halvan av året så ser jag knappt soljus (mer än ifrån fönstret). 

Sen finns det ett antal eventuella positiva effekter med att se till att inte ligga för lågt av denna vitamin och ser då till att ligga långt över mitt RDI.

Kanske inte bästa källan, men ni kan läs mer om detta här!

Hur tar jag detta?

Jag tar en kapsel motsvarande 625% av mitt RDI i kombination med middagen.

När våren/sommaren kommer så minskar jag nog ner detta något och kanske tar en varannan dag tex.

Vad kostar detta?

1 kapsel om dagen blir totalt 30 kr per månad.

Omega-3 / Omega FX

”Fiskolja som produceras enligt högsta kvalitetstandard. Oljan har de naturliga proportionerna  av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA samt cirka 5 % övriga omega-3 fettsyror som finns i fisk. Totalt cirka 35% omega-3 allstå.

Omega-3 fettsyror är fundamentala för hälsan och tillskott rekommenderas till dig som inte äter fisk så ofta (bör helst vara fet fisk). OMEGA FX är ett bra sätt att få i sig de nyttiga omega-3 fettsyrorna utan tungmetaller och andra miljöföroreningar som tyvärr ofta finns i fisk. För att bevara omega-3 fettsyrorna är antioxidanten e-vitamin tillsatt i kapslarna.” Saxat från GV's hemsida.

Styrkelabbet har skrivit en bra artikel om ämnet Omega-3 som ni hittar här!

Varför tar jag detta?

Under deff har jag en ganska så snål budget för hur mycket fett jag kan äta varje dag, så detta är ett bra komplement dagarna jag tex inte äter lax.

Hur tar jag detta?

3-5 kapslar varje dag jag inte äter fisk i kombination med middagen.

Enligt dom flesta rekommendationer äter jag kanske i underkant, men har blivit lite av en gyllene medelväg då jag för cirka 1år sen inte fick i mig någon fet fisk eller omega-3-tillskott överhuvudtaget!

Vad kostar detta?

Tar jag 3 kapslar per dag blir det 53 kr per månad.

Sammanfattning

Vi kan ju börja med att summera vad dessa kosttillskott kostar mig totalt varje månad och siffran jag får fram blir 423 kr per månad. 

Denna kostnad kan låta hög, för er som aldrig tagit ett kosttillskott? Men den står nog tyvärr inte ens för 20% av min totala matbudget jag har (har bulkat 4 månader så får se hur matkontot påverkas under deff).

Måste jag då ta detta?
-Nej! 

Jag har ingen övertro i dessa tillskott, men samtidigt är det inget "hockus-pokus" bakom dessa namn. Men av praktiska skäl har jag valt att plocka ut dessa kosttillskott som helt enkelt är billig och värda att applicera i min vardagliga kost för att underlätta mitt liv.

Jag dricker alltså inget vassle- eller kaseinprotein, gainers eller PWO's (för att nämna några av alla dessa pulver som finns) så jag vågar påstå att jag inte är nån direkt storkonsument av kosttillskott även om det på bilden kan se ut som jag knarkar pulver rent ut sagt!
Vilka kosttillskott använder ni och varför?

1 kommentar:




  1. super male vitality refrigeration super male vitality expiration date best male vitality drug super male vitality soy herbal supplements for male vitality super male vitality lead super male vitality wars imperial elixir male vitality what's in super male vitality This male update supplement endeavors to improve erectile brokenness, troublesome release, low moxie and various other sexual issues which are the essential driver of poor sexuality in developing. This customary male overhaul grows blood stream to the penis to make it harder and greater in a measure for getting a remarkable opinion intercourse execution for a long time and moreover keeps from less than ideal release.
    http://www.cureidea.com/vitality-male-enhancement/

    SvaraRadera