tisdag 12 mars 2013

Vem går på denna vilseledande reklam?


Hade jag sett denna reklam för 4 år sen hade jag mest troligt inte reagerat, men om jag nu hade gjort det så hade jag mest troligt tänkt:

- "fyfan, detta låter ju klockrent!"

Idag vet jag bättre och blir rent ut sagt illa till mods när jag ser detta!

Varför?


Ja om vi börjar med målgruppen som tyvärr kommer klicka på denna länk flest gånger? Denna är mest troligt en kvinna i åldern 15-25 år (i bästa fall) som anser sig överviktig och behöver tappa ett par "snabba" kilon då sommaren snart är här!

Nu hoppas jag att jag har fel och att gemene man/kvinna dessutom är mer kunnig än vad jag var när jag hade noll intresse för kost och näringslära.

Men om ni nu mot förmodan läser detta och fortfarande tror att det trots allt är något som låter intressant och/eller möjligt så ska jag ge er ett räkneexempel som visar hur fel deras reklam är!

Vi tar mig som exempel:

Man
29 år
184cm
88kg
Tränar 3-4 ggr/vecka på gymmet
Jobbar 40 timmar/vecka på ett kontor

Vad krävs av mig för att tappa 1kg/dag i snitt?

Minus 1kg i vikt på vågen brukar jämnställas med ett kcalunderskott omkring 7000-7700 kcal, då 1kg rent fett är 9200 kcal, men brukar slinka med cirka 20% vätska på varje kilo på vågen.

Detta innebär alltså att jag behöver ett kcalunderskott omkring 7000 kcal/dag och mitt energibehov med aktivitetsnivån ovan ligger på cirka 3000 kcal (mer om vart jag fått denna siffra från kan ni läsa här!)

Skulle jag välja att inte äta något och nu klara av att utföra mina vardagliga aktiviteter skulle jag alltså landa på ett kcalunderskott omkring 3000 kcal. 3000/7000 = 0,42 -> Jag tappar 0,42 kg/dygn!

Jag skulle nog inte klara av detta mer än ett par dygn, på sin höjd, men skulle defintivt må skit och antagligen åka in på akuten om jag fortsatte denna "svältdiet" utan att lyssna på min kropp!

Obs! Då har jag alltså svält mig själv och inte ens tappat 50% av vad reklamen ovan syftar på för siffra! Skulle alltså utöver svälta mig själv och träna på gym 3-4ggr/vecka behöva springa cirka 40 km/dag för att uppnå tillräckligt stort kcalunderskott för att landa på -1kg/dag!

Stor parantes: Jag skulle behöva väga 270kg och bibehålla samma fysiska aktivitetsfaktor samt ett intag av 0 kcal/dag för att uppnå målet -1kg/dag, men tror inte energibehovsekvationerna går att applicera på en så pass överviktig individ och har lite svårt att tro att jag ens skulle kunna ta mig ur sängen då!

Ett mer rimligt upplägg för hur man tappar i vikt på ett sätt som ej gör att man mår dåligt under processen kan ni tex hitta här!

 

Jag hoppas att jag med detta räkneexempel har raderat eventuella tankar om att reklamen ovan är vettig/rimlig?


Ps. Det är fysiskt möjligt att tappa flera kilon i vikt pga vätska/bukfylla/tarminnehåll m.m. dag-till-dag men en kvalitativ viktminskning tar tid vare sig man vill eller ej! Ds.

6 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg!! Du har ju helt rätt i att det är orimligt. Det är så tråkigt att sånt här finns. Förutom allt annat så är det ju tragiskt att folk tror att det måste gå fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, då formulerade jag mig alltså på ett vettigt sätt för ville i största möjliga mån undvika missförstånd...

      För detta är som sagt vansinne och det är ju denna typ av reklam som mer eller mindre alla kommer i kontakt med dagligen på allt från nätet, tidningar & TV.

      Nu var detta dock en av dom extremaste jag sett, så kunde inte låta bli att göra ett inlägg om det...

      För tänker direkt på dom som oftast klickar på denna reklam, som mest troligt är dom sista som behöver en "snabbfix till platt mage"!

      Radera
  2. Vad bra skrivet! Den bästa viktminskningen är den som går långsamt och som håller i längden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Japp, precis... där är vi på helt samma våglängd :)

      Radera