onsdag 27 mars 2013

Ungersk kycklinggryta

Denna maträtt tillägnar jag min fars fru, som har sina rötter i Ungern. Jag är lyckligt lottad med en "bonusmor" som minst sagt kan sitt kök och har under senaste 7 (?) åren sugit åt mig all kunskap jag kunnat av denna kvinna eftersom jag har 0% ungerskt blod och detta land har fler goda maträtter än gulasch vill jag lova!

Nej det är INTE korvstroganoff!

Som med all matlagning är den ju i 9 fall av 10 alltid godast "fullfet", men jag vill kunna äta god mat 7 dagar i veckan utan att behöva snåla på mängden så här kommer en egen tolkning av hennes recept!


Ingredienser:

900g Kycklingbröstfile (Ica Basic)
200g Creme Fraiche 15% naturell
500g Milda Mat Extra 4%
20g Smör 80% fett, till stekning
2-3msk Paprikapulver
1tsk Paprikapuré
1tsk Svartpeppar
1krm Vitpeppar
2st vitlöksklyftor
2st Kycklingbuljong, tärning

OBS! Nu kommer "paprikapurén" direktimporterad från släkten i ungern, så detta är inget man hittar på ICA (går dock hitta på nätet tex här!). Bör gå bra att ersätta med 1tsk sambal + lite chilipulver. Detta är alltså inte paprika som vi svenskar är vana vid utan denna är minst lika stark som röd chili!

Tillagning: 

Skär upp den tinade kycklingen i lämpliga bitar, jag valde att göra dom till strimlor för att snabba på stekningen!

Bryn strimlorna i omgångar i en het panna.


Släng ner all kyckling i en gryta.

Häll över Creme Fraichen och grädden. Pressa ner vitlöken och tillsätt övriga kryddor.

Låt koka upp innan du sänker plattan för att sedan låta den sjuda på svag värme cirka 15-20 minuter.

Rör om ett par gånger och smaka ev. av med lite mer paprikapulver, salt, cayennepeppar och/eller chiliflakes.

Låt den reducera tills den är så pass fast att den går att servera, jag brukar ej behöva använda en redning!

OBS! Väljer ni att dela upp kycklingfiléerna i stora bitar så se till att grytan får koka minst 20-30min så kycklingen verkligen är genomkokt, men kör ni däremot strimlor tar denna maträtt inte ens 30 min från kylskåp till tallrik!

Ät med passande tillbehör!


Totalt:
1618 kcal
182g protein
30g kolhydrater
54g fett

Per servering exkl. tillbehör: (beräknat på 4 portioner)
405 kcal
45,5g protein
7,5g kolhydrater
13,5g fett

Per 100 gram: (min gryta vägde exakt 1180g)
137 kcal
15,4g protein
2,5g kolhydrater
4,6g fett

Kommentar:
Det är larvigt enkelt och smakar verkligen godare än man tror, där hemligheten så klart är paprikasmaken!

För er som inte bryr er om fettmängden i maten föreslår jag att ni enbart använder Creme Fraiche för så ser "orginalreceptet" ut! Sen gör den sig bäst med just färsk pasta (gärna hemmalagad) men funkar bra med ris eller bara grönsaker om man vill köra lowcarb rakt igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar