fredag 15 mars 2013

Fredagens middag räddad?

Detta är vad som precis åkt in i ugnen och ska serveras till middag ikväll!


Det är alltså 1,2kg fläskkarré som efter drygt 7 timmar i ugnen kommer bli en Pulled Pork

Detta är ingen nyhet i mitt kök, men jag har alltid varit livrädd för fett och kört med fläskfilé, kalorisnåla bbq-såser och dessutom alltid kört utan lergryta då detta är något jag inte haft i mitt kök.

Men nu har jag alla dom rätta ingredienserna och väntar mig (om möjligt) en ännu godare dragen gris!

Mest intressant ska det faktiskt bli att få testa denna mycket omtalade BBQ-sås, så förväntningarna är minst sagt skyhöga!

Grisen kommer för övrigt serveras med dom klassiska tacotillbehören vi i Sverige brukar ha till våra fredagstacos, men kommer eventuellt stoppa in några wildcards!

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Seriöst, jag kan inte vara hemma i eftermiddag för redan nu luktar det som kött-himmelriket!

      Så räkna med en smakorgasm ikväll ;)

      Radera
  2. Öpp öpp, jag har en önskan om ett inlägg :)
    Frågeställning: hur mycket protein kan egentligen kroppen ta upp per måltid/timme/dag?
    Vi har en del proteindiskussioner (pga att vi är tre pers som käkar kvarg 2 ggr/dag numera) på jobbet och dom anser vissa saker och jag känner att jag vill ha mer kött på benen i frågan.

    Hilfe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är detta ett ganska så komplext ämne där det inte finns ett uppenbart rätt eller fel, men jag ska självklart göra ett försök att få det begripligt! :)

      Har du tur kanske jag hinner fixa detta under dagen, så du kan slänga fram pappret till fikarasten i em ;)

      Radera
    2. I see!
      Men det är nämligen en person som säger att man bara kan ta upp 20g protein per måltid och det undrar jag hur det stämmer egentligen. Säger varken att han har rätt eller fel utan vill kolla med någon som kan någonting om hur det fungerar.

      Radera
    3. Hehe, den klassiska frågeställningen med andra ord! ;) Jag håller faktiskt på att filar på ett inlägg just nu så kanske hinner klart idag!

      Radera
    4. Nu måste ju jag lägga mig i lite här med ;)
      EXAKT den här frågeställningen har jag och min sambo diskuterat många gånger och nu har jag även diskuterat det med min coach, Linda Edengren. Hon säger att kroppen enbart kan ta upp x antal gram protein/tidsenhet och att därför proteinbomba massor på en gång är därmed sämre än att portionera ut proteinet under dagens lopp för att säkerställa att kroppen har en ständig tillgång på protein.
      Just det här är vad min sambo också har sagt medan jag rent logiskt har tänkt att det man stoppar i kroppen stannar där ändå; var skulle annars de proteiner som kroppen inte kan ta upp just nu ta vägen?
      Jag tänkte att om man exempelvis satte i sig 100 gr protein och kroppen bara kan ta upp 10 gr/timme så kommer ju det stanna i magen tills kroppen tagit upp det.
      Så 100 gr 2 ggr om dagen är i min värld likvärdigt 50 gr 4 ggr om dagen osv.

      Med andra ord ser jag fram emot vad du tycker och tror J!

      Radera