fredag 15 mars 2013

Kroppsmätning #6

För att veta vad jag har att jobba med inför deffen som drar igång på måndag så bokade jag idag in en kroppsmätning!


Tanitavåg

Det inom () är värdena från förra mätningen som gjordes 2013-01-11.

Kroppsvikt (kg): 87,6 (86,0)
BF%: 18,3 (17,1)
TBW (kroppsvatten %): 55,8 (56,7)

Viceralt fett: 5 (4)
0-12 = hälsosamt
13-59 = för högt, ändra livsstil/kost

Muskelvikt (kg inkl. vätska): 68,0 (67,7)
Skelett (kg): 3,6

BMR (kcal): 2109 (2094)

Omron

BF%/Fettvikt i kg: 16,5/14,5 (16/13,8)

Kommentar:
Mina misstankar blev bekräftade, alltså att jag knappt ökat något i muskelmassa sen förra mätningen och alltså mestadels lagt på mig fettvikt.

Diff tanitavågen:
Kroppsvikt: +1,6 kg
Muskelvikt: +0,3 kg
Fettprocent: +1,2 %
Fettvikt: +1,3 kg

Diff Omron:
Fettvikt: +0,7 kg
Fettprocent: +0,5 %

Kommentar:
Är väl egentligen inga konstigheter eftersom det är extremt svårt att lägga på sig fettfri massa när man dessutom är mån om att inte lägga på sig onödig fettvikt.

Vad har då hänt under 14 veckors bulk? 

- Ja svaret på det får ni i min slutgiltiga bulkrapport så fort jag tagit bilder och summera all data! Blir hur som helst senaste söndag!


Idag fick jag och Emil (min gympartner) en bonusmätning då vågen tydligen har två olika lägen, "Standard" eller "atlet", vilket vi såklart ville kolla skillnaden på! Jag har således gjort en omvanligsfaktor för att kunna jämföra med förra mätningen. Men det är alltså allt annat än veteskapligt, utan mest på skojj!

Tanitavåg "Atlet"


Det inom () är värdena från förra mätningen som gjordes 2013-01-11.

Kroppsvikt (kg): 87,6 (86,0)
BF%: 11,5 (10,7)
TBW (kroppsvatten %): 61,3 (60,3)

Viceralt fett: 2 (2)
0-12 = hälsosamt
13-59 = för högt, ändra livsstil/kost

Muskelvikt (kg inkl. vätska): 73,8 (73,4)
Skelett (kg): 3,6

BMR (kcal): 2272 (2257)

Kommentar:
Att det skiljer så pass mycket i muskelvikt/bf gör denna mätning väldigt intressant, då dom flesta som gissat BF på mina bilder gissar väldigt mycket lägre än vad mätningarna längst upp visat.

Nu tror jag dock en gyllene medelväg är rätt siffra, för kan omöjligt ha 11,5% i kroppsfett nu för då hade jag haft under 10% i november när deffen avslutades!

Nåja, en bonusmätning var det och nästa gång kommer vi även då köra dubbla mätningar och ska bli spännande att se vad detta ger för resultat!

2 kommentarer:

  1. Är ju väldigt svårt att lägga på sig fettfri massa som du säger, tänk även på att om man som vi kör rent och du har ju främst faktiskt tränat styrkeanpassade program där styrkeökningarna är primärt, inte lika mycket volymökningar.
    Med tanke på att man enligt "sedvanlig" forskning (alltså det som de flesta forskare kan enas om) endast kan lägga på sig max 1-2 kg muskler per år om man kört rent och tränat ett bra tag så blir ju 0,3 kg muskler på 3,5 månader faktiskt ett helt troligt och vad forskarna anser vara maximalt möjligt resultat (med tanke på 1 kg/12 månader).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en viktig poäng där, som jag ofta glömmer bort. Att jag fokuserat på att bli stark, så träningsmässigt finns det förrändringar att göra för att lägga på mig mer FFM.

      Rent dietärt har jag nog dock (utefter egen förmåga) skött mig mer eller mindre perfekt, för inte gå upp mer än 5,5kg på 4 månader känns nästan overkligt bra! (brukar ju lägga på mig detta på 1 månad efter övriga deffar)

      Nej, nu ska jag bort med det sista fettet sen blir det en lååååång höstbulk där jag faktiskt är lite småsugen på försöka få med lite volymökningar också!

      Radera