fredag 29 mars 2013

Karaktär under högtider? #2

I december skrev jag faktiskt redan om detta ämne (se här), men tycker det kan behövas en uppdatering!?

Nu är exemplet nedan knappast unikt bara just för denna tidpunkt på året, men känner att det är ett väldigt passande exempel då ni som läser detta mest troligt kommer utsättas för väldigt mycket frestelser denna storhelg iform av godis och mat i massor!

"Hej!

Ätit en jäddrans mycket lösgodis idag ca 1 kg ungefär utöver min vanliga kost. Om jag nu inte vill gå upp något av lösgodiset bör jag då lägga mig på ca 400 kcal underskott i 9 dagar för att inte märka någon skillnad?


1 kg lösgodis = ca 3500 kcal


400 kcal underskott i 9 dagar = minus 3600 kcal


Så alltså om jag kör ett kcal underskott på ca 400 kcal i 9 dagar så är lösgodiset i stort sätt borta?


Jävla påsk som ger mig ångest :("


Personen i fråga har ju faktiskt betydligt mer kunskap än vad gemene man har. Då hen konstaterat att godis är en energikälla som mättar väldigt dåligt per kalori, för 1kg godis är trots allt 1kg "mat" och dom flesta skulle ligga på rygg och kvida om dom åt 1kg kött!?

Hen har även koll på hur det fungerar med kalorier i övrigt, alltså att ett överskott av dessa gör att man ökar i vikt!


Det krävs mer än en dålig kostdag för att bli tjock

Om vi använder exemplet ovan för att visa exakt vad denna typ av överätning resulterar i rent teoretiskt i viktuppgång så rör det sig om en viktuppgång på cirka 0,5kg, men när det handlar om att gå upp i vikt så blir inte allt till fett över en natt!

Dessutom så borde kroppen utnyttja denna överskottsenergi från kolhydrater (godis är ju som bekant mestadels socker, om man nu inte bara äter choklad som innehåller en hel del fett) och kommer fylla på glykogendepåer genom att binda upp vätska i musklerna.

Detta fenomen är ganska tydligt om man gör en rejäl överätning av just kolhydrater då man blir väldigt svullen och kan gå upp allt mellan 0-10kg på ett par dygn och när man sedan äter normalt igen (= färre kolhydrater) så pissar man ur sig denna överskottsvätska.

Det jag försöker få fram här är alltså att om ni över en helg överäter så kommer ni troligen främst lägga på er vätska/bukfylla och andelen fett som kroppen kommer lagra är troligen marginell.

Om ni däremot fortsätter överäta kalorier på detta sätt i flera veckor kommer det börja visa sig på vågen iform av fett.

Ett räkneexempel:
Mitt normala energibehov ligger omkring 3000 kcal/dygn och om jag då utöver min vardagliga kost (3000 kcal) väljer att äta en 200 grams chokladkaka varje dag i 4 veckor, vad händer då?

Resultatet av detta är att kcalöverskott omkring 1100 kcal/dag vilket i sin tur blir 7700 kcal på en vecka. 7000-7700 kcal motsvarar ungefär 1kg på vågen så resultatet av denna överätning på 4 veckor blir alltså cirka +4kg!

Nu var ju detta ett ganska extremt exempel och väljer ni att en helg, tex under påsken, att äta erat påskgodis och extra maten som bjuds så har jag svårt att tro att ni kommer få i er så pass mycket att det skulle göra er mer än svullna dagen/dagarna efter!


Om ni tror jag försöker lura er tilll att bli feta så kan jag bjuda på min senaste riktiga "grisätardagar" i siffror, som på nyårsdagen resulterade i att jag vaknade upp 1kg tyngre för att redan efter ett par dagar vara "back on track"


Konstigt nog åt jag ungefär samma mängd mat (dock färre kalorier) på julafton och den "bumpen" på viktkurvan var ju lite mer Mount Everest-style som man kan förvänta sig, men även den toppen försvann rätt omgående!



Så snälla, slappna av och njut av den goda maten och försök äta med måtta om det nu är så att du tänker på figuren! (för jag hoppas innerligt att du ej måste äta godis/maten under pistolshot = det är du som stoppar maten i din mun, ingen annan!)

Läsvärt i ämnet är dessa två fina artiklar jag skrivit!



1 kommentar:

  1. Det är ganska galet att vad ögat kan tro är ganksa lite kan påverka kroppen så mycket. Jag förstår att många överviktiga kanske inte riktigt vet hur stora de är eller hur det gick till. Okunnighet lär nog i vissa fall vara en stor orsak..? Men vad vet jag ;)

    Sv; Men vad roligt att höra! Undrar om det kan bli för mycket bakande ;) Älskar det, hur kul som helst och fungerar nästan lite som terapi för iaf mig.. avkoppling på ett sätt.
    Tänkte höra, har du något absolut favoritrecept? Något som är farligt gott men samtidigt riktigt nyttigt? ;)

    Glad påsk på dig!

    SvaraRadera