söndag 31 mars 2013

Köttbullar!

I ärlighetens namn så har jag faktiskt endast gjort köttbullar en gång sen jag flyttade hemifrån, i syfte att äta dom som en "husmansmåltid" och det var enbart för att middagsgästen var kvinna och det var hennes högsta önskan.

- Ja ungefär så kul tycker jag det är att trilla köttbullar!


Komiskt nog har jag en förmåga att frivilligt anmäla mig till att göra detta på dom klassiska svenska storhelgerna då vi tydligen bara måste äta dessa kött-bollar. Så jag har senaste 2-3 åren arbetat fram ett ganska vattentätt recept på lyckade köttbullar smakmässigt. 

Något jag däremot aldrig lär mig det är att "trilla" dom så dom blir så där runda och fina som farmors alltid är men antar det handlar om att hon gjort köttbullar i 40-50 års tid!



Hur som helst. Idag valde jag att gå bananas i köket, hurvida jag tagit mig vatten över huvudet eller ej återstår att se, men om dagens middagsgäster inte spyr eller kastar köttbullar på mig för att dom smakar skit så kommer jag nog delge receptet! :)

Har ni något hemligt knep som gör just era köttbullar helt underbart goda som ni vill dela med er av?

1 kommentar:

  1. Jag har gjort tusentals köttbullar till julbord på krogen och vi använde plasthandske på ena handen och en spritzer med färsen i. Kläm ut en skvätt och tryck till den några gånger i handen medans du vänder på den (med en hand). Jag tror knepet är rätt mängd vätska i smeten och en fuktig + icke-fästande hand (uppnås med fuktig plasthandske).

    SvaraRadera