söndag 3 mars 2013

Protein-chokladkaka?

Igår så läste jag i en tråd på kolozzeum (se här) om hur en läsare efterlyste tips på fyllning till sitt bakverk och då tråden handlar om lågt kcal och proteinfokus så kom ett tips om att göra en nougatfyllning.


Just Dubbelnougat är min absolut faovirt bland Marabous styckbitar som säljs och det kändes som en utopi att lyckas göra en "nyttig" variant av denna!

Hur som helst, jag gillar utmaningar!

Jag läste igenom ingredienserna noga och insåg att det verkar vara hasselnöt, kakao/choklad och mandel som står för smaken. Så jag gick till ica och köpte på mig det som saknades!


Ingredienser:
30g Whey FX Milk Chocolate
5g Kakao
20g Nöt-creme
20g Philadelphia 12%
1msk Hermesetas Stevia
1msk vatten (exakt 15g/ml)
2 droppar Mandelarom (Dr Oeteker)
1 nypa salt

Blanda först det torra och tillsätt sedan det blöta där du förslagsvis avslutar med vattnet för att få önskad konsistens.

OBS! Var väldigt försiktig med mandelaromet då detta extremt lätt tar över smaken pga dess koncentration!

Blanda smeten så den blir homogen och lägg den sedan i form du klär med bakplåtspapper och stoppa formen i frysen i minst 30 min.


Ät den helst direkt från frysen, för den smälter och blir kladdig ganska så snabbt!

Totalt:
286 kcal
27,7g protein
13,1g kolhydrater
13,6 fett


Per 100 gram:
353 kcal
34,2g protein
16,2g kolhydrater
16,8 fett

Jämför vi dessa siffror med vad jag var ute efter att förnyttiga, alltså Dubbelnougat (Marabou)...

Per 100 gram:
590 kcal
6,9g protein
46g kolhydrater
41g fett

... så syns det en ganska uppenbar skillnad. Ungefär hälften så mycket kalorier och tex från 5 till 39E% protein!

Kommentar:
Inte helt otippat smakade detta inte alls som jag kan minnas att dubbelnougat smakar och det jag lyckades skapa var något proteinrikt som smakar väldigt mycket nötig choklad? Blev dock en ganska intressant karaktär pga (?) philadelphiaosten så har helt klart hittat en nisch för nöt-creme och det är fryscheesecake!

Funkade även ypperligt som topping på min boatmeal jag åt igår men lär knappast vara något jag provar att göra igen med målet att ersätta orginal-godisen! Så gör denna sk chokladkaka på egen risk!

Var för övrigt tänkt att jag skulle köpa hasselnötsmör men detta fanns ej på mitt lilla ICA på stan så fick duga med nöt-creme som bla består av hasselnötter!

2 kommentarer:

  1. Dubbelnougat är UTAN TVEKAN det godast marabou har att erbjuda..jag har inte ätit det på evigheter.

    herregud jag hade nästan glömt det!

    spännande recept, jag får laborera lite och kanske hitta ngt som liknar originalet mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, vad kul att du tittade in och lämnade en kommentar här :)

      Och kul att vi delar samma smak på choklad/godis!

      FInns helt klart potential här och tror att nöt-cremen kan ersättas av jordnötsmör om man gillar mer "snickerschokladgodis".

      Kommer inte ge upp än, men alltid svårt att återfå en äkta smak när det inte är äkta vara så du får gärna dela med dig om du lyckas med ett bra recept!

      Radera