tisdag 26 mars 2013

Deff 2013: Varför?

För vissa kan anledningen vara uppenbar och för andra kan det låta vansinne? Nu en vecka in i deffen känns det kanske aktuellt att klargöra VARFÖR jag frivilligt väljer att skala av fett från min kropp!?


Uppnå mitt slutmål

För något år sen (hösten 2010) så spekulerade jag i om det inte var läge att sätta ett långsiktigt mål. Ett av målen jag då satte upp var att jag skulle väga "90 kg muskler" innan jag var nöjd med min sk vitkresa, vilket då innebär under 10 % i kroppsfettprocent för att sätta en siffra på det. Tidsplanen var jag inte helt klar med, men tänkte "inom ett par år" vill jag minnas!

Nu var jag ont vetande om hur pass omöjligt detta mål var, för jag har fått revidera denna siffra med 10 kg. Men kroppsfettprocenten är fortfarande uppnåelig?

Mitt slutmål i dagsläget är alltså att uppnå en kroppsfettprocent under 10 % (9,99 is good enough), vilket jag känner att jag är redo att ge ett försök på denna vår!

Nu strävar jag såklart alltid framåt och kommer aldrig bli nöjd, men i dagsläget är detta som sagt mitt sista mätbara mål!




Bulkens progression styrkemässigt började plana ut.

Hade väl egentligen inga direkta förhoppningar mer än att jag ville öka i bänkpressen, som är min sämsta övning på gymmet.

När det är så pass illa att jag går baklänges där är det bara inse att bulken inte hjälper mig här utan måste tekniskt förbättra mig och det kan jag göra på kcalunderskott!

Konstigt nog har jag ökat mer i övningarna jag trodde jag skulle stå "helt" still på!


Bulkens progression på kroppen satte sig på slutet enbart på magen.

Har haft väldigt bra koll på mina kroppsmått under resans gång och tragiskt nog har jag inte ökat något på de mått jag ville/hoppades på, men har samtidigt inte tränat för att bli större (utan fokus har varit styrka).

Hade bland annat ett maxmått på 100cm runt magen och det uppnåddes rätt så snart och då är alltså måttet rågat! *höhö*


Min satsning inför vårens löpning påbörjas.

Kombinationen löpning med min figur/kroppsform är allt annat än optimal, för det krävs en hel del energi för att släpa runt på 70-72kg fettfri massa. Denna massa är ju dock något jag håller rätt så kärt, så då börjar man enklast genom att först och främst skala av lite av dom 15 kg fett som finns på kroppen för att göra löpningen lättare!

Rent spontant så inser jag att jag aldrig kommer kunna bli så snabb som en normal löpare är, men jag tävlar bara mot mig själv i dagsläget så tex 5 kg lättare kommer högst troligt innebära att jag kommer kunnna sätta dom personbästan jag vill!

Läs mer här!

Lägga en bra grund för sen-sommaren/hösten.

Kan inte sticka under stolen med att 4 månaders (lean) bulk var riktigt trevligt och detta är alltså något som jag kommer göra om.

Men denna gång ska jag se till att verkligen ha en bra grund att bygga på, för jag tänkte nämligen försöka mig på en längre bulk. För att den ska kunna pågå längre måste jag antagligen sänka takten på viktuppgången, men underlättar ju även om jag har mindre fett från början = kan lägga på mig mer utan att försämra förra "formtoppen".

Faller denna deff ut väl kommer jag kunna bulka från augusti till mars utan större problem, men först ska jag klara av denna deff och sen överleva en svensk semester-sommar med allt som hör till så vi får se utgångsläget när det väl är dags!

Operation av lös hud

Vet inte om jag lyckats dölja detta problem bra eller om ingen helt enkelt vågat kommentera/fråga om detta. Jag tränar tex alltid i en rushguard/tech-fit tröjja när det rör sig om kardio för det hänger och slänger en hel del på överkroppen!

Jag har ju tappat mer än 60 kg fett under 4 års tid och då 65 cm försvunnit runt midjan har jag inskasserat en hel hög med extra hud som inte har nånstans att ta vägen. Jag vann alltså inte det genetiska lottot här, men samtidigt var det ingen som tvingade i mig för mycket mat i 10-15 års tid heller så har egentligen bara mig själv att skylla på!

Jag har ett par riktigt "fina" poser som jag skulle kunna bjuda på, men av personliga skäl väljer jag att inte publicera dom här!

Däremot är planen att när min "säck" är tömd på fett (i den mån det går) se om en ny remiss hos landstinget kan falla ut väl eller om jag helt enkelt får betala en sk bukplastik ur egen ficka. Var nämligen innen på en "kontroll" sommaren 2011 men saknades ett par centimeter "överhäng" för att få en operation betald!

Anledningen till operationen är i först hand av hygieniska skäl då det främst på sommar innebär att jag mer eller mindre ej kan sitta ner under längre perioder utan att få infektion i "väcken" och har en tub steroidsalva som hjälpmedel. Detta är så pass illa att jag under 1 års tid faktiskt helt uteslutande stod upp och jobbade på kontoret då jag tillslut fick bort alla sår/infektioner.

Sen är det så klart en visuell aspekt i det hela, men risken med operation är att det rentav kan se värre ut. Men så länge jag har denna lösa hud så kommer jag aldrig få en tajt (naken) överkropp som avspeglar hur pass vältränad jag faktiskt är...

Obs! Jag är inte helt säker på att jag vill göra en operation (än), då det finns vissa risker med detta. Men jag vill däremot ner så pass lågt i fettprocent att jag kan få se hur det ser ut då och om det nu är "illa nog" för att få en operation betald eller om det helt enkelt är fettmängden som är boven i dramat! Alltså även lite av ett nyfikenhets-experiment.

Kommentar:

Det blev väl egentligen en lite större djupdykning än vad jag hade tänkt och då har jag besparat er på ett par andra anledningar jag har utöver dessa, men tror jag fick med det mesta i det stora hela om varför jag väljer att deffa?

Om inte, tveka inte att ställa frågan här i kommentarsfältet!

Värt att notera är att jag faktiskt i dagsläget känner mig visuellt i bättre form än förra "beachformen" så jag ser alltså ingen uppenbar anledning att deffa för den sakens skull utan det är "the big picture" som styr denna deff!

Nu finns det nog bara en sak kvar att delge med denna deff och det är dom sk "spelreglerna" och dessa kommer publiceras under veckan så fort jag spikat de sista punkterna med den individ jag tänkt ska få vara delaktig i denna deff!

5 kommentarer:

  1. Du är så oerhört inspirerande! Bästa bloggen jag läst. Dessutom blir jag tokig av vilken jävla god mat du lagar. Mvh Blink

    SvaraRadera
  2. Och förresten 90kg med sub 10% bf kan du säkert nå innan du är 40. Det ska jag göra iallafall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tackar så mycket för dom fina orden och har väl fått kläm på det här med hur man får till det bland knivar och stekpannor ;)

      Ja men precis, inget är omöjligt men det kommer ta brutalt lång tid när man tränar rent så får bli ett väldigt långstiktigt mål!

      Förrrestän, när du var som hårdast (2 sommrar sen?) vägde du runt 80 då eller hur vad vägde du? Minns hur jag alltid tänkte "om jag ändå kunde vara lika rippade som..." och ja nu är jag väl åtminstone i samma viktklass!

      Så snart är jag kanske mer rippad än en av mina förebilder ;)

      Radera
  3. Jag vägde 77,9 som minst helt tömd. Nästa år vägde jag aldrig mindre än 81 och var nog lika hård. Haha, ja kanske kompis men jag tänker ge dig en fajt. Mitt mål är 6% bf och hoppas på att jag då väger 83. Vi får se! Du ser bra ut iallafall och det kommer bli grymt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var alltså <80 kg trots allt.

      6% @ 83kg är ju riktigt jävla bra på din längd och förutsättningar i övrigt, så där har jag en svår nöt att knäcka. Jag måste nog ner på 78kg för att nå den BF%:en och då får jag inte tappa mer än 10% fettfrimassa på den viktnedgången vilket kan bli svårt... så du blir svårslagen iår!

      Tackar så mycket, ska bli kul att få träffa dig framöver och se om du ser nån skillnad mot sist (var ju ett tag sen sist)

      Radera