onsdag 20 mars 2013

Viktresan del 4


"Den 2 augusti ställde jag mig på vågen och den visade 93,8 kg. Det var nu dags att göra något åt detta?

Bättre koll på kosten var prio 1, sen komma igång och träna regelbundet!

Sagt och gjort så kom jag igång och något säger mig att när ni jämför denna bild ovan med dagsformen eller ännu bättre, slutresultatet av den pågående deff jag håller med nu kommer ge en rejäl aha-upplevelse!

Alltså, resan slutar inte här för som rubriken lyder är jag på väg under 10% i kroppsfett och med lite tur kanske jag kan skriva det i historieboken redan iår!"

Hämtat från sista kapitlet i "viktresan del 3", som ni kan läsa om här!

Augusti

Året är alltså 2012 och jag har precis avslutat en riktigt tung period, som vi svenskar kallar semester och jag var typiskt svensk och söp som om det inte fanns en morgondag!

Men jag tog mig i kragen och började alltså träna mer strukturerat och skrev ihop ett deffupplägg som på pappret såg riktigt bra ut! Målet var att återfå formen jag hade innan sommarens förfall påbörjats!


September

Efter en månad så var jag mer än igång och det här med periodisk fasta och leangains såg ut att göra susen. Det försnämda är något jag då hade hållit på med i drygt 1,5 år så inget nyhet. Men leangains var för mig något nytt och det innebär att man cyklar sitt intag av kalorier och makros! Läs mer om det här!


Jag hade faktiskt efter drygt 2 månaders "deffande" bara kommit i kontakt med alkohol 2 gånger och i övrigt endast överätit en dag så fettet rann verkligen av mig!

Motivationen var sannerligen på topp och jag mådde än en gång riktigt bra, vilket jag alltså kunde tacka träningen för!

Detta betydde dock att jag HELT tagit avstånd från x antal sk. vänner så det var inte utan uppoffring rent socialt jag gjorde denna efter-sommaren-satsningen!


Oktober

Jag kände att det var dags att faktiskt unna mig lite och varför inte göra det på sättet jag kan bäst? Bjöd med mig några av dom nära och kära jag håller hårt om och åkte på ölmässan i Stockholm (var år nummer två för mig)


Denna afton avslutades precis som 9 av 10 gånger jag kommer i kontakt med alkohol...


Men konstigt nog fick jag inte mersmak utan tuffade sedan vidare som om inget hade hänt, blev rentav ännu mer peppad att fortsätta mot målet jag hade satt upp i augusti!

Slet som ett djur på gymmet och...



Även i köket?


Vilket i sin tur resulterade i en rekordlåg vikt på vågen!


November

Detta var månaden då DET hände, jag uppnådde min livs bästa form fysiskt och mådde minst sagt toppen psykiskt!


För efter 100 dagars deffande så var detta vad jag såg i spegeln!




Ett av målen med denna deff var att se om jag kunde ta mig ner under 10% i kroppsfett, men efter en kroppsmätning och egna spekulationer så ansåg jag mig ligga på omkring 12% och fick räcka för denna gång!

Det bästa av allt var att jag redan då hade en plan för hur jag skulle fortsätta, för att nå mina uppsatta mål. vilket jag innan aldrig haft (och resultat har då varit +4-8kg på en kort tid).


Så jag lyckades faktiskt med konsstycket att fylla på kroppen med energi och dra till med ännu bättre formtopp!


Nu må bilden ovan vara i optiljus och helt rätt vinkel, men att se detta i spegeln när jag 3,5 år tidigare inte orkade lyfta mig ur soffan känns rentav overkligt!?

Resten av månaden var ren njutning och drog även igång med ett nytt upplägg på gymmet, där målet var att öka i styrka samtidigt som att jag dietärt tänkt börja överäta lite mer kontrollerat i hopp om att öka lite i muskelvikt!


Jag hittade rätt snabbt in i de nya rutinerna trots att det rent psykiskt kändes helt idiotiskt att frivilligt lägga på mig vikt då jag kämpat som ett svin för att skala av allt onödigt fett!


Men att få njuta av god mat och styrkeökningarna på gymmet tog snabbt över och dom dumma tankarna om att jag skulle bli tjock, fet och tappa motivationen blåstes bort!


December

För nu hade jag en plan, som jag litade på!


Ett tag kändes det nästan lite för bra, då allt gick som på räls!



Men tillslut så var smekmånaden slut och verkligheten kom ifatt mig!

Fick helt enkelt börja kämpa allt mer både i köket och gymmet och valde då att "helt" sluta med konditionsträningen i förmån för att kunna göra styrkeökningarna jag hade förvätnat mig! För det jag höll på med var bra nära idioti, åtminstone ett garanterat recept till överträning och slutdestination blir då noll motivation!


Passade även på att börja planera min kost allt noggrannare!


Resultatet blev att jag åter igen fick tillbaka känslan av att detta var vad jag strävade efter och tror man på något så kan man genomföra det?


2013

Januari

För nu kom året som antagligen inte kunde börjat bättre? Hade ätit en hel del under julhelgen som ni kan se på toppar på viktkurvan ovan, så var fulladdad med energi och körde verkligen järnet denna månad och gjorde en hel del ökningar på gymmet medans vågen faktiskt visade på en trend som var bra nära planen!


I slutet på månaden var det dags att fira att jag blivit ett år äldre och passade även då på att unna mig lite av det goda livet har att erbjuda!



Åt även en del tårta och gav väl rätt okej tryck i ådrorna?



Samtidigt så konstaterade jag att man faktiskt kan äta väldigt mycket god mat utan att bli tjock, för detta är en "före vs efter" 2,5 månader in i bulken!


Februari

Här stagnerade tyvärr mina ökningar på gymmet och passade även på att åka utomlands i 1 vecka för att ladda batterierna!


Vet inte om det gjorde nån nytta kroppsligt, men god mat och miljöombyte var nog välbehövligt för visade där att jag faktiskt kan sköta mig främst gällande alkoholen och att jag inte går och blir tjock på en vecka bara för att jag inte kan väga upp mina mat (ja så noga har jag varit under bulken i 90% av fallen).


Mars

Slutspurten på denna bulk var verkligen riktigt angenäm och jag kunde faktiskt ibland släppa tanken på att jag måste deffa och börja konditionsträna inför sommaren men denna tanke tog överhand tillslut och detta får bli min slutform på denna del av "viktresan"!



Det jag lärde mig under denna 4 månaders period är helt ovärderlig och jag kommer ha stor nytta av denna kunskap framöver!

I nästa del så hoppas jag kunna rapportera att jag uppnått målet som faktiskt är rubriken på bloggen, men om ni är nyfikna på siffror och annat kroppsligt i denna bildserie så har ni dessa två inlägg att läsa:

Och hela serien hittar ni under etiketten "viktresan"!


Fortsättning följer!

9 kommentarer:

  1. Grymt jobbat vännen! Är sjukt impad av din motivation och målmedvetenhet!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och riktigt kul att höra, för verkar ju även kunna inspirerar lite här och där! ;)

      Så hoppas jag nu under våren kommer få dig att vilja springa mer och snabbare för nu är det dags att lätta ankaret för min del och löpa som en gasell tills helvetet fryser till is!

      Radera
  2. Vad mer behöver jag säga än att detta är grymt imponerande! Otrolig disciplin men ändå plats för "strul". Visar att ingenting är omöjligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket!

      Verkar som jag fick fram ett "dolt" budskap, alltså att man trots att man är helt überseriös med kosten och träningen har utrymme för diverse utsvävningar utan att för den delen tappa fokus på det långsiktiga målet.

      Hela livet är fullt av hinder/möjligheter/nya vägar och ser man bara till att lära sig av (dom flesta) misstagen/felsvängarna blir man ju förhoppningsvis iaf klokare för varje nytt sväng man tar ;)

      Radera
    2. Precis! Det är de övervägande vanorna som spelar roll :)

      Sen tycker jag också att det visar på att man kan göra samma sak på flera olika sätt. Den traditionella bantningen innehåller ju förbud mot allt vad onyttigheter heter. Tycker inte att det är något fel med det, för vissa är det säkert the way to go men bevisligen not the only way. Man ska helt enkelt göra på det sätt som rätt för en själv :)

      Och eftersom du ju har färdats på denna viktresa ganska länge så torde ha lärt dig en hel del på vägen? Alltså vilken way som är din to go :) Tror där förutsättningar för denna deff är goda :)

      Radera
    3. Ja men precis, finns ju inga rätt eller fel likt svea rikets lagbok när det kommer till att må bra. Så alla har ju "sin" väg och jag har sannerligen hitta en av vägarna som funkar ypperligt för mig.

      Nu tror jag inte detta nödvändigt vis är den bästa, men just nu kan jag inte komma på något vettigare så kör vidare på detta tillsvidare.

      Får hoppas jag samlat nog med kunskap och laddat batterierna, för det är lite "nu eller aldrig" som det känns för snart får det vara slut på dessa "styrkeprövningar" :P

      Radera
  3. Så där, nu har jag läst hela viktresan. Wow! Snacka om att du har kämpat och sjukt bra jobbat, du ser ju ut som en helt ny människa, och misstänker att du känner dig som en sådan också! Tummen upp! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tog dig tid att läsa igenom hela resan! :)

      Tackar så mycket och japp, har faktiskt lite svårt att minnas tillbaka på hur jag mådde före 2009 men skillnanden på att inte orka gå upp för 5 trappor och att nu springa milen utan större ansträningen är som dag och natt och jag mår 100ggr bättre :)

      Radera