söndag 10 mars 2013

Kommande vecka planerad? - CHECK!

En helt vanlig söndag för mig är att planera kommande vecka, där kosten ofta är det som kräver lite mer jobb än träningen eftersom träningsupplägget jag har kört efter har varit detsamma sen början av året!

Detta är vad jag tänkt äta: (siffrorna är +- några % hit och dit)


Vad som äts fredag till söndag återstår att se, men har en hel del gott i kylskåpet så lutar åt att jag ska slänga ihop en batch pulled pork till helgen!



I övrigt behöver jag inte laga speciellt mycket mat eftersom korvgrytan redan är tillagad...



... och kollar jag i frysen hittar jag även köttgryta som ska ätas i veckan och mycket mer så ser ut som att jag likt denna helg kan ta det ganska lugnt med matlagningen och handla borde jag inte behöva på ett tag!?

Fördelen med att jag helt enkelt valt att planera min dagar lika minutiöst nu under bulken som en deff är att jag slipper ställa om något "tänk" sett till hur jag planerar kosten, utan kan helt enkelt bara välja att äta mindre kalorier utefter det uppsatta målet!

There is a thin line between genius and insanity?

Önskar detta "problem" endast var gällande träning och kost, men detta "tänk" genomsyrar hela min vardag/liv. Kontrollbehov ftw?

Hur planerar ni era veckor? (Om ni nu gör det)

Ps. Idag vankas det ju såklart en söndagsmiddag och idag dammar jag av grillen då det bland annat står grillad fläskfilé på menyn! Ds.

7 kommentarer:

  1. Söndag är också vigt åt att planera men för mig är det endast träningen då coach Linda lägger upp kosten!
    Men jag önskar ändå att jag kunde planera och verkligen hålla mig till ett kostschema som jag gör själv, tyvärr är jag superkontrtollfreak så det liksom vänder sig ett halvt varv till då jag tänker att den ULTIMATA kontrollen är att lägga upp en plan och sedan bevisa att jag har såpass mycket kontroll att jag kan bryta mot den plan jag precis lagt upp.
    Helt insane och bakvänt men så funkar jag, tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, du har en kost-coach alltså. Trodde faktiskt att du själv fixade detta men kanske är vettigt att låta nån annan att fixa detta.

      Jag lider dock av på tok för stort kontrollbehov för att kunna lita helt blint på någon annan så vet inte om jag själv skulle klara vad detta upplägg, åtminstone inte under deff :P

      Men alla funkar vi olika och kul att du dela med dig av din planering, för var minst sagt intressant :)

      Radera
  2. Hejsan igen! :-) Hur ska man räkna ut näringsvärden på en maträtt när man blandar i pasta och kyckling i en och samma röra?
    Receptet jag pratar om finns här: http://www.gustafollas.com/mat-recept/kyckling/ och jag pratar om KYCKLING MED SÖTSURSÅS & PASTA/NUDLAR.
    Man ska ju tydligen blanda ihop både kycklingen och pastan/nudlarna. Är det inte svårt att räkna ut ett näringsvärde då eftersom du inte riktigt vet hur mycket kyckling/pasta du får i din portion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu orkar jag inte kolla länken, för sitter via telefon. Men jag förstår ditt problem.

      Har du så pass optinojja föreslår jag att du inte gör grytor/röror eller hela måltider utan väger upp varje livsmedel för sig och blandar på tallriken (om du nu inte äter upp hela grytan).

      Jag slår ihop alla ingredienser och delar med totalvikten. Äter jag 1/4 av grytan så räknar jag med att jag får i mig 25% av allt som är i, noggrannare än så är jag inte!

      Var detta svar nog eller vill du ha ett mer utförligt klargörande? Kanske rentav är dags för ännu ett "önskeinlägge"!? ;)

      Radera
    2. Jag får helt enkelt köra lite ungefärligt! Låter fair enough. :)

      Radera
    3. Kollade nu på hans recept och med så få energikällor så känns det som att du med lätthet kan dela upp de totala kalorierna (och makros) på antalet portioner.

      En variant är ju att fördela ut kycklingen jämnt separat, sen avsluta med att dela upp pastan med såsen :)

      Radera
  3. Äsch, jag kör nog lite ungefärligt. Borde bli bra, så mycket kan det inte skilja! :)

    SvaraRadera