måndag 25 mars 2013

Deff 2013: Shredded to the bone - Vecka #1 - DONE!

Första veckans morgonvikter är ju faktiskt lite intressanta, för förra deffen tappade jag 4 kg första veckan så alltså inte lika stor skillnad att gå från kontrollerad bulk till deff som "äta vafan du vill" till 1600 kcal/dag som kickstart! *hehe*

Jag väger i 9 fall av 10 alltid minst under helgen och så blev även fallet denna gång!

Siffror

v. 11: Snittvikt: 87,27 kg (-0,24) Kcal-in-vecka: 22400 (+690) Kcal-in-dag: 3250 (+99) - Bulk avslutad 17/3!
v. 12: Snittvikt: 86,80 kg (-0,47Kcal-in-vecka: 19278 (-3032Kcal-in-dag: 2754 (-433)

Totalt viktnedgång enligt snittvikt: -0,47 kg
Totalt viktnedgång enligt beräknad kcaldiff: -0,41 kg

Förklaring av siffrorna:

1kg på vågen "kostar" omkring 7000-7700 kcal att förbränna.
- beräknat på ca 80% fett per kilo minus på vågen.
Snittvikt = Summering av veckans morgonvikter delat med antalet dagar.
- Inom () är föregående vecka minus veckans värde.
Kcal-in-vecka = Summering av veckans intagna kalorier.
- Inom () är teoretiskt kcaldiff sett över veckan (kcal in vs ut)
Kcal-in-dag = Kcal-in-vecka delat med 7 dagar.
- Inom () är kcal-in-vecka delat med 7 dagar. (kcal in vs ut)

Kcaldiffen har jag räknat ut genom denna "ekvation" minus mitt kcalintag:
2100* kcal x 1,3 (aktivietsfaktorn) x 7 (dagar) + veckans träning = Min totala förbränning (TDDE)
*Denna siffra är en "höftad" siffra från Harris- & Bennedict ekvationen samt mina kroppsmätningar jag gjort på gymmet

Skillnaden mot förra deffen är att äger en garmin-klocka med pulsband. Så jag kommer väga denna siffra mot dumbbell.se's som jag endast använde under förra deffen och sedan se vilken som verkar mest vettig.

Exempel: Uträkning för vecka 12.
Veckans förbränning via träning blev cirka 3200 kcal (garmin: 3156 & dumbbell: 3213) vilket ger min totala förbränning till 23310 kcal med "ekvationen" ovan. Enligt kostregistreringarna har jag ätit 19600 kcal, vilket ger ett kcaldiff på -2710 kcal (23310-19600).

Kommentar:

Har stämt av mitt kcal in vs ut både under höstdeffen 2012 och den nyligen avslutade bulken och fått fram att jag under deffen bör ha varit viktstabil omkring 3600 kcal/dag och under bulken omkring 3100 kcal/dag.

Jämför vid detta med vecka 12, som ger ett TDDE på 3330 kcal så inser man rätt snart att mina beräkningar inte är helt ute och cyklar för jag tränade INTE lika mycket vecka 12 som en "normal" vecka under deffen hösten 2012! Mina matematik ser alltså ut att vara i rätt kvarter åtminstone!

När jag skrev deffupplägget (se här) så hade jag beräknat mitt TDDE till 3400 kcal och att jag skulle äta i snitt 2700 kcal, så för att vara vecka 1 så är jag mer än nöjd även om jag hade förväntats ha ett något större kcalunderskott!

Fysisk & psykisk status?

Har än så länge inte upplevt något negativ med detta moderata kcalunderskott, mer än att jag i slutet på fastan fryser lite men det är mer eller mindre standard pga den periodiska fastan i kombination med ett kcalunderskott!

Har ju faktiskt satt några nya PBn på gymmet och har några av kvällarna varit rentav mättare än mot mina normala bulkdagar, så valet att endast byta ut ett par livsmedel (som mättar bättre) ser ut att ha gjort susen men rädd att detta i-landsproblem kommer ge sig rätt omgående!

Värt att notera:

Lyckades tajma in så att vecka 2 på denna deff är under påsken, vilket för många är en riktig pina. I dagsläget ser jag inte detta som ett problem och jag kommer äta det som bjuds.

Har ju en viss fördel med min typ av näringstajmning, där det fastas i runda slängar 20 timmar per dygn = äter "buffé" dagligen! Kommer ev. får komplettera med proteinshakes/kvarg för att komma upp i mitt proteinbehov, men återstår att se hur det blir med den saken!

Då kör vi vidare mot sub 10% i BF!



Blir ingen naken- eller kroppsbild, men kan bjuda på en vaskulär vildoagsarm från igår, mina ådror ploppar fram och detta är tecken på rätt så låg kroppsfettprocent med mina mått mätt!

4 kommentarer:

  1. Armen ser deffad ut redan! Sub 10% bf? Var tror du hamnar som slutvikt. Ja jag har ju kickstartat med 1600 kcal per vecka med periodisk fasta och lyckades hålla det i helgen men lade ändå på mig 2kg vätska efter 20 sushibitar och lite sprit. Kommer öka till 2000 denna vecka och hoppas på fler sådana tråkigheter. Hatar när det står plus massa kilon på vågen även fast jag vet att det inte är fett-vikt. Kollade på lite gamla formbilder och helvete vad jag vill komma dit igen. Synd med träningen men vi tar det en annan gång. Bor kvar! Fick ingen kommentar på bilderna kompis. Med vänlig hälsning, blink

    SvaraRadera
  2. Slippa fler sådana tråkigheter ska det vara :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent spekulativt tror jag 80.0 kg är tillräckligt lågt, men +- 1kg lite beroende på hur bra deffen blir! Låg på cirka 12% i höstas @ 82kg!

      Jasså du har börjat med PF, är det klassiska 16/8-upplägget eller kör du "lite som det passar"!?

      Ett helvete med vågen när det kommer till vätska vilket jag tror svänger ännu mer när man kör PF då det kan bli väldigt mycket bukfylla på kort tid!

      Att generellt ligga "jämnhögt" i kcalintaget är nog att rekommendera. För har precis som problem som dig om jag ligger lågt i veckorna och sen "släpper lös" på helgerna. Bättre att snitta säg 2000 kcal/dag än att ligga 5x1600 och sen 2x3000! :)

      Efter att ha sett dagsformen på dig, så måste jag faktiskt säga att jag inte trodde du skulle vara så slät. Så förstår att du vill tillbaka till formen du hade för 2 (?) år sen.

      Du har ju en hel del massa under späcket, så kommer bli fin-fint när deffen är klar... var så säker! Så kötta på nu!

      Japp, vi får ta ett nytt försök vid passande tillfälle!

      Radera
  3. Tackar! Ja jag har nog lagt på mig mer så jag har stora förhoppningar på den hör sommarformen!

    SvaraRadera