söndag 24 mars 2013

Veckoplanering av kosten!

Normalt brukar jag göra mat till kommande vecka på helgerna, men i fredags var jag ledig och gjorde mitt enda storkok då!




Ser nu att man kunde trott att det ovan var korvstroganoff om man inte sett ingredienserna? :-D

Så redan i fredags var jag faktiskt klar med veckans "matlagning".



Och planering av de vardagarna som inte involvera påsken spikades igår!


Så jag behöver egentligen bara se till att träna rätt och koka mitt ris (blir mycket ris denna vecka), gröt m.m. efter mitt "schema" helt utan att behöva klura ut vad exakt jag ska äta för att uppnå mitt "kcalmål" och en deff-vänlig fördelning av makronutrienter (protein, kolhydrater & fett).

För era nya läsare så är detta precis samma typ av planering som jag gjorde under min sk lean bulk, så skiljer egentligen inget men är EXTRA viktigt (för mig) att under DEFF inte ha massvis med tomma luckor att fylla med "skärpmat" om jag ska lyckas nå mitt mål!

Hur ser era planer för komman vecka ut?

2 kommentarer:

  1. Jag blir verkligen grymt imponerad av de som gör storkok för hela veckan. Det är smidigt och framför allt bra men just att göra grovhandlingen och spendera all den tiden i köket får mig att backa, haha.

    Sv; Tack så otroligt mycket för dina fina ord!
    Haha, ja du har så rätt så, till viss del har jag ett kontrollbehov men skulle inte säga att det ligger på en manisk nivå ;)

    Jag förstår din tanke helt och hållet. För ca 3 år sedan var jag lite ''pluffsig'' och försökte allt för att gå ner i vikt men lyckades inte riktigt. Dock trodde jag att svältmetoden var den enda utvägen vilket resulterade i bulk så fort jag kom över mat. Dock var det under mitt år i Australien som kilona rasade. Ville spara in pengar till fortsatt resande så levde bokstavligt talat bara på morötter & broccoli, tappade ju därmed även all(!!) muskelmassa. Trodde inte det skulle vara svårt att gå upp igen men eftersom de så kallade små monstren redan fanns i huvudet sedan innan så hämmade det en ''normal'' konsumtion av mat väl hemma i swe igen. Därav det enorma problemet, plus min fobi för kolhydrater.

    Inte meningen att dra sådan lång historia men kort sagt förstår jag helt och hållet dina tankegångar.

    Nu gillar jag att testa olika matförändringar för att se om det ger bättre resultat eller inte (som nu när jag slutat med kcal-räkningen). Funkar det inte går det ju alltid att gå tillbaka.

    Exakt. 14 kg är mycket men för mig är det 14 kilo mer energi & glädje. 14 kilo av en mer livsglad Sofhie och det är det som får mig så motiverad, för att inte tala om att jag märker resultat med tränignen. Jag är inte längre äcklad av mig själv som när jag var så spinkig heller :)

    Ber om ursäkt för lång kommentar, ahaha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan detta påhitt hade jag nog aldrig kunna ha den livstil jag har, för skulle bli för mycket fokus på mat varje dag. Lägger alltså hellre 2x2 timmar i köket en helg och då har 75% av veckans mat klar istället för att behöva tänka på "vad ska jag göra ikväll direkt jag kommer hem från träningen".

      Kan alltså lägga tid på jobb->träning->återhämtning i veckan och sen underlättar det ju jobbet med att jag gärna får i mig rätt mängd kalorier och makronutrienter när jag redan innan vet vad jag ska äta :D

      Kontrollbehov ftw?

      Oj, känner igen mig allt för väl... sk jojjo-bantning eller vad man nu vill kalla det. Fungerar ju helt extremt dåligt då man aldrig går till botten med grundproblemet så är ju både tråkigt och skönt att höra att du fått göra denna resa.

      För det är uppenbart att du lärt dig av dina misstag och nu vet vart skutan ska styra så att säga.

      Spännande att vi trots allt varit med om ganska snarlika saker under vår resa, det trodde jag inte!

      Ang din viktuppgång så måste det ju kännas helt overkligt. För rent visuellt finns det NOLL (!) försämringar och endast förbättringar.

      Hur många gånger tänkte du inte att du skulle bli fet om du gick upp dessa kilon förra året innan du drog igång denna "bulk"!? Hatten av, verkligen grymt inspirerande att se att du lyckas ändra helt på din relation till maten :)

      Phew, detta får nog avsluta denna marathonkonversation :D

      Radera