torsdag 6 juni 2013

Dagens kost

kl. 17.45: 25g malto, 10g bcaa, 5g kreatin + 600 mg koffein.

- 10 km löpning!

kl. 18.40: 10g bcaa.


kl. 19.40: Ärtsoppa med fläsk + senap, 4st knäckebröd med färskost, 10 skivo skinka & smörgåsgurka + örtdressing.


kl. 21.10: Jordgubbsplättar med drottningssylt, tinad bärmix & blåbärskvarg + 5g omega-3 & 2500 IE Vitamin-D3.

5g Crea FX (kreatinmonohydrat)
20g Xpand FX (BCAA)
25g Carbo FX (malto)
570g Soldatens Ärtsoppa m. extra kött (Knorr)
54g Hårt bröd fullkorn råg fibrer 15,5% Wasa husman
40g Cream Cheese 9% (ICAs)
75g Gurka inlagd
90g Senap svensk
115g Rökt skinka 3% (eldorado)
250g Kvarg, färskost 0,3%
120g Ägg rått
100g Äggvita
100g Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin
250g Kvarg, färskost 0,3%
80g Havregryn (ICAs)
20g Whey FX
5g Rapsolja oberik 
300g Bärmix, fryst (ICA Basic)
100g Drottningssylt (BOB)
5g Omega-3, kapslar
1g Vitamin D-3, kapslar
1g Zink m. C-vitamin, tablett
2g Magnesium, tablett

Totalt:
2478 kcal
205g protein
248g kolhydrater
67g fett

Kommentar:
Nationaldagen en torsdag? Ja bättre tillfälle att äta ärtsoppa för första gången i mitt liv i mitt egna kök finns väl knappt?

Smakade inte så gott som jag hade hoppats på, så blir knappast stående på menyn men ska försöka göra egen nästa gång!

Plättarna blev väldigt söta, då dom "smaksattes" med jorgubbsvassle så fick tina lite bärmix för att bryta av den ganska söta sylten jag hade tänkt äta till!

5 kommentarer:

  1. I mitt tycke en perfekt nationaldags-/torsdagsmeny. Fläsket i soppan får maka på sig men annars är detta något av det godaste jag vet :D Och svenskt så det förslår!

    Ser att du äntligen fick till ett gäng plättar också. Som sagt en maträtt som borde ätas minst en gång i veckan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja var komiskt nog inte ens något jag tänkte på. Alltså att det var nationaldagen dagen jag tänkte äta just "ärtstoppa med pannkakor" men gjorde sig bra och dom torkade gula ärtorna jag köpte till "dina" morotsbiffar kommer nog användas till en ärtsoppa framöver ;)

      Vad använder du som subitut för fläsket? För kanske rentav borde prova en vegetarisk :D

      Ja plättarna var verkligen efterlängtade men än en gång, JAG MÅSTE KÖPA ETT PLÄTTLAGG! Hatar att steka pannkakor och dom här plättarna blev allt annat än runda/snygga :'( Nu smakade dom som tur var precis som förväntat så ingen fara där :)

      Radera
    2. Klart du måste koka egen! Blir alltid bättre med hemkokt :)

      Jag byter inte ut fläsket mot någonting. Tar bara bort det och käkar några ostmackor till. Som om detta var en rätt jag åt ofta... :P Tror jag har kokat ärtsoppa 1 eller 2 gånger sedan jag flyttade hemifrån. Nåja, gott är det iaf!

      Pannkaksstekning är klurigt men det vet man ju liksom så därför brukar jag inte hetsa upp mig så mycket om det failar lite :P Vill man ändå ha det snyggt är plättlagg helt klart en bra lösning och satsar man på american pancakes istället för svenneplättar har man också vunnit en del :)

      Radera
    3. Japp, nu när jag vet att jag åtminstone inte spyr av det så ska jag absolut göra egen nästa gång det ska ätas!

      Jaha, du tänker så. Tänkte ifall du tex stoppade ner seitanstrimlor eller vad som nu är passande för att försöka få med köttbitarna så att säga. Men går såklart äta ärtsoppa (utan fläsk) precis som den är :D

      Hehe, ja steka pannkakor är en kost jag nog aldrig orkat lägga ner energi på att bemästra för gör oftast ugnspannkakor. Men snyggt stekta runda pannkakor med sylt och grädde/glass är svårtslaget enligt mig, men krävs ju så förbannat många för att bli mätt och är man ett stort sällskap = evighetsprojekt!

      Plättlagg ska införskaffas om/när jag kommer ihåg det :P

      Radera
    4. Nee, inte det inte. Föredrog faktiskt ärtsoppa utan fläsk redan på den tiden jag åt kött. Förutom fläskfilé och bacon är det ett djur jag har svårt för. Ofta mycket senor/fett/skrufs som jag inte tycker om att få i munnen. Så finns helt enkelt inget behov av att ersätta detta :)

      Alltså steka vanliga "konventionella" plättar tror jag aldrig att jag lyckats med :P Det blir bara pannkaka av alltihop (höhö) och så tar det ju en jäkla tid. Det proteinplättsrecept jag utvecklat är dock väldigt hållbart och slänger man in dem i ugnen medans resten steks kan man faktiskt ta sig tid att steka en en hel drös och sedan servera dem allihop, jämnvarma tillsammans.

      Har nog nämnt det men Åhlens har faktiskt en väldigt bra lagg i non stick-material :)

      Radera