onsdag 26 juni 2013

Nytt träningsupplägg?

När denna vecka är över kommer min träning att läggas om rätt så radikalt!


På gymmet är tanken att jag ska prova något jag länge varit nyfiken på, nämligen RPT. 

Vilket för er som ej hört talas om det innebär Reverese Pyramid Training, viket så klart kan utföras på 1001 sätt och jag (eller rättare sagt vi) tänkte köra en 2-split och sedan eventuellt lägga till ett 3:e pass där det är fritt fram att köra det man känner man vill prioritera (tex volym för bröst).


Anledningen till att jag initialt vill ha en 2-split som endast körs 1 varv per vecka för att denna sommar kommer gå i löpningens tecken. 

Lutar åt att jag drar igång med detta upplägg för att i september springa in på en helt klart acceptabel tid på mitt livs första halvmarathon i tävlingsammanhang!

Mer om detta när jag summerat resultatet från deffen m.m!

4 kommentarer:

  1. Så då var det dags!! Kul med någon mer som kör RPT. Det är enligt mig ett fantastiskt sätt att träna på. Lycka till. Med vänlig hälsning, Blink

    SvaraRadera
  2. Men du får gärna lägga upp ditt upplägg i sin helhet!
    Mvh Blink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja ska bli intressant och se vad det kan tänkas ge på styrkan. Har ju kört ett styrkefokus-baserat upplägg nu i över 6 mån men känner att detta trots allt är mer intressant :)

      Upplägget i helhet kommer efter helgen, ska finslipa det men kan ge dig "draften" on the dark side så kan du säga vad du tycker om det :)

      Radera