måndag 17 juni 2013

Kost- & Träningsplanering vecka 25!

Denna vecka är inte som alla andra veckor, då det bland annat bjuds på den svenska högtiden midsommar!


Sedan, med start imorgon eftermiddag påbörjar jag min 7 dagars långa beredskap (jour), vilket innebär att det blir min första nyktra midsommarafton sen jag fattade tycke för spritflaskan!

Så rent ur en hälsosynpunkt är det alltså en bra vecka då jag under inga som helst omständigheter kommer inta någon alkohol!


Nu är jag faktiskt ledig (måste dock en sväng till jobbet ett par timmar på valfri tid) på torsdag, så blir lite av en långhelg förutsatt att inga larm går av.

Så kommer delta i diverse firande så har valt att planera kosten fram till torsdag för att sedan kör på som vanligt och se vad som erbjuds (min klassiska fredag-efter-gymmet-middag kommer alltså få utgå). 


Om ni nu orkade klicka på min veckoplaneringsbild och dessutom lusläsa alla planerade måltider finner ni hamburgare både idag (måndag) och på tisdag! 

Detta på grund av att jag insåg att jag inte ätit hamburgare eller pizza på allt för länge och har ett par spotted pigbröd kvar i frysen så det gjorde valet enkelt!


Tanken är att jag ska göra två olika sorters hamburgare, där den jag tänkte äta ikväll ska bli minst sagt spännande då jag aldrig ätit en hamburgare med ägg på!


Utöver detta ska jag prova två nya smaksättningar på inte mindre än två helt olika davosgrötar, för känner att kall mat passar rätt bra nu när det går mot varmare tider och hungern kanske inte är riktigt lika stor!

Blir alltså lite utmaningar i köket även om det inte är några galenskaper i min mening!


Träningen hade jag tänkt dela upp på följande sätt:
  • Måndag: Styrketräning, Marklyft m. tunga singlar & (viktade) Pull-ups
  • Tisdag: Löpning, 10km lågintensivt?
  • Onsdag: Styrketräning, Bänk- & Militärpress
  • Torsdag: Löpning, 5km högintensivt + backintervaller?
  • Fredag: Styrketräning, Knäböj & (viktade) chins
  • Lördag: Löpning
  • Söndag: Vilodag

Hur det blir med passet på fredagen vet jag inte riktigt, eftersom att det är midsommarafton, så kan tänkas bli en morgon/förmiddagspass istället för den normala kvällsträningen jag alltid utför!


Det blir för övrigt ingen långpanna med löparskorna denna vecka, för har en inställningstid på jobbet som ej ger mig friheten att vara annat än hemma eller redo att hoppa in i bilen. 

Så blir många varv runt kvarteret och har turen att inneha två perfekta backar för backintervaller mer eller mindre precis utanför dörren och gymmet 500 meter hemifrån så här ska inget hindra mig ifrån att träna om jag nu inte blir en uttryckning förstås!

Ja, så ser min vecka ut och har väl inte direkt spikat hur konditionsträningen exakt ska läggas upp men tar det efter hur dagsformen känns!

4 kommentarer:

  1. Mmm... Hamburgare är ju bra mat om man gör dem på ett bra sätt! :) Och intressant med första nyktra midsommar för din del, hoppas att det inte blir jobbigt, hihi. Men du sparar iaf in en hel del kcal på det!
    Sv: Åh nej, inte bli besviken! Jo, jag tänker ju som så att eftersom denna deff är så kort så är det bäst att hålla i tyglarna lite. En månad går ju fort! Sedan kommer du att få se galna frosseribilder från min födelsedagshelg, det lovar jag! :D

    Jo, många tjejer skäms ju lite för att de överäter, när de väl gör det, men vad fan! Knasigt, säger jag. Jag hymlar inte med att jag inte är överförtjust i nyttiga bakverk och hela den baletten, om jag skall frossa så vill jag frossa i Ben & Jerrys eller chips! :D

    Tack detsamma! Min vecka och helg var bra och japp, nu laddar vi inför denna vecka. Sedan ses vi ju veckan därpå :) Har fått med en till kille nu, Romeo. Kommer att bli jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, hamburgare i sig är ju "nyttig" så kan man bara göra lite smarta val gällande tillbehören är det ju rentav perfekt mat i alla lägen ;)

      Nu har jag ju anammat en ny livstil, som inte längre innebär supa skallen av mig 1-2 ggr varje helg så känna faktiskt skönt att ha en ursäkt att hålla mig nykter. För midsommar skulle annars vara = bli så full att jag ej minns kvällen!

      Mer mat åt mig, thats a win-win! :)

      Hehe, låter låter klart som du tänker rätt. Hade varit skillnad om du skulle deffa i flera månader för då kan väl en ätardag vara mer intressant även om det fortfarande är totalt onödigt om man sköter kost och träning bra ;)

      Då var jag alltså inte helt ute och cyklade, även om det så klart inte bara gäller er tjejer!

      Vi tänker nog rätt lika, om man nu är sugen på onyttigt (glass, godis, bakverk m.m.) så funkar inte de nyttiga varianterna som substitut. Go hard or go home? Sen kan nyttiga bakverk göra att man kan få äta något roligt då och då, men tar ju hellre en B&J än en mina grötskålar alla dagar i veckan!

      Härligt att höra och ja, snart få jag sig dig in the flesh!

      Radera
  2. nu blir jag nyfiken på vad du jobbar med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är labingenjör på ett kärntekniskt laboratorium, vilket troligen inte säger dig speciellt mycket?

      Har hur som helst sk beredskap var 5:e vecka (tis->tis), då jag har en inställningstid på 60min om något händer på jobbet, så måste hålla mig "hemma" och "redo"!

      Radera