lördag 15 juni 2013

Världens bästa syster!

Nu sägs det vara så att jag och min syster han en ganska unik/udda relation, då vi är lite mer som bästa kompisar snarare än syskon. 

Men faktum är, min syster är faktiskt inte bara min syster utan har fått titulera sig till världsmästarinna!


Om ni är nyfikna på vad detta exakt handlar om kan ni läsa hela artikeln här!

Men anledningen till detta inlägg handlar faktiskt om något helt annat, som faktiskt gör mig om möjligt ännu mera stolt att få vara bror till dennna kvinna!


Igår så fick jag nämligen en notifiering på instagram, där jag hade blivit taggad på en bild med texten som ni ser ovan! (klicka på den för att zooma)

För att backa bandet lite, så var det faktiskt min syster som fick mig att byta gym för cirka 1,5 år sen och hon har sen dess tränat nästan dagligen. Sen en dag stirrade hon döden i vitögat då hon råkade ut för en halkolycka på cykeln som kunde slutat riktigt illa med tanke på att det skedde på en trafikerad väg.


Nu är hon en Karlsson, så då förtränger man gärna smärtan och bara kör på. Men resultatet av denna olycka blev att hon fick problem med ryggen och efter ett antal vändor på sjukhuset, ryggkliniker m.m. Så fick hon träningsförbud och enbart rehabövningar som lösning på hennes diskbråck.


Kan själv inte riktigt sätta mig in i hur det skulle kännas om jag fick träningsförbud, med tanke på min nuvarande livstil. 

Men jag vet däremot vad som händer om man lever ett aktivt liv, man äter nämligen som en "häst" och är man inte lika aktiv som man innan varit så finns det två vägar detta kan gå:

Antingen får man börja tänka på vad man äter eller så kommer man gå upp i vikt. Nu vet min syster redan om detta, då hon sett min resa från första parkett. Men nu har hon faktiskt själv fått vara med om just detta!


Så för att komma till det som var syftet med inlägget!


För en tid sen så började vi diskutera ämnet kost och träning då hon ansåg att hennes nuvarande livstil inte funkade, då hon bland annat kände att hennes kropp blivit tyngre och tyngre, började må sämre eller åtminstone kände att orken sakta men säkert blev sämre!


Vi bollade då lite idéer och jag var, om jag minns rätt, rätt tydlig med att hon själv borde fundera över vad hon känner är ett funktionsdugligt sätt att slipa bort dom onödiga kilona på och samtidigt hitta ett leverne som funkar oavsett om hon kan träna 10 timmar per vecka eller bara ta 30 minuter lugna promenader om dagen!

Sagt och gjort så har hon nu tappat 5 kg på en månad och vad jag kan se har hon på något sätt INTE gått på en "quickfix-diet" utan helt enkelt bara blivit mer medveten av vad hon äter!

Kan bara säga en sak: Jag är otroligt stolt över dig Syrran och keep it up!


Läsvärda artiklar i ämnet:

Alla kan om dom VILL!

5 kommentarer:

  1. Vad kul att få coacha någon så där! :D Och grattis till din syster, grymt med guld ju! :D
    Sv: Yes, det var jag som var Ulla-Bella! :D Jag hade tur, den stunden jag fick sitta i växeln ringde det bara trevliga människor, men eftersom jag jobbar på psyk är det inte alltid så... Tyvärr! Men det hör till och utmaningar är ju roligt :)
    Kul med massa planer för sommaren! Hoppas att du får det bra på dina ledigheter :) Var skall du när du åker utomlands?
    Min fredag var skön, men är trött idag... Benpass nalkas dock och det ser jag fram emot! :D
    Planer för idag? Var det nu det var bröllop? För visst skulle du iväg på det snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @crazy

      Hehe, alltid kul att få vara delaktig i andras "livsförrändringar" och extra kul att få coacha sin syster när jag faktiskt var coach när hon tog hem sitt försat vm-guld ;)

      Ulla-bella på psyk... ja det lät ju faktiskt spännande, för kan tänka mig att man får lite mer "udda" samtal mot att vara telefonist på ett teknikföretag tex :P

      Utlandsresan har destinationen Ungern, närmarmare bestämt byn där pappas frus pappa med släkt bor. Syrran och övriga familjemedlemmar har redan varit där, men jag och syrrans sambo har inte sett byn så nu är det dags! (dom har dock varit i sverige vid ett par tillfällen så har träffat denna sida av släkten)

      Får spionera på hur din fredag/helg varit nu ;)

      Radera
  2. Faktum är att jag känner mig väldigt mycket lättare :-)
    Längtar lite till att komma ner i en hälsosam vikt igen faktiskt... och självklart att bli smärtfri?
    Visserligen kommer jag stolt vandra omkring på beachen denna sommaren ändå, 94kg tung. I am who I am liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt, för är ju lite det du är intresserad av mer än siffran x på vågen om jag nu förstått det rätt (ungefär som en av min grundstenar i mitt deffupplägg).

      Något säger mig att en lättare kropp åtminstone inte kan vara negativt för din smärta, så med lite flyt kanske det åtminstone lättar marginellt? Att du en dag ska bli smärfri hoppas jag verkligen, men antar kosten inte är lösningen på huvudproblemet :'(

      Hehe, thats the spirit!

      Ps. Att stolt skylta med sin vikt som kvinna på det där sättet måste för övrigt vara lite smått unikt, fuck size 0? :D Ds.

      Radera