onsdag 19 juni 2013

Risgrynsdavos

Detta är inget eget påhitt, utan kom i kontakt med det första (?) gången via denna blogg!

Nu äter jag inte så små portioner som Emmys recept grundas på, så har laborerat med hur man på enklast sätt skalar upp receptet till en mer ordentlig portion och då jag fått en hel del mail/kommentarer m.m. på hur jag egentligen gör så kommer här "mitt" recept!

OBS! Detta är inget proteinrikt recept utan det är en riktig kolhydratbomb så vill man få den "nyttig" får man toppa skålen med kvarg eller liknande!


Ingredienser:

100g Grötris
250g Mild Lättyoghurt 0,5%
1krm salt
Vatten
40g Stevia strö, ICA's
Förslag på smaksättning: 1msk kanel, vaniljarom/vaniljpulver.

Tillagningsätt:

Väg upp 100g grötris i en kastrull, tillsätt 4dl  vatten, salt och låt koka upp.

Tillsätt ca 2dl vatten, rör om och låt koka upp innan du sänker värmen så pass mycket att det bara står och sjuder/sväller (ska ej koka).

Brukar normalt ta cirka 40-50 minuter innan det kokat "torrt" och då är det klart, men kontrollera vätskenivån ett par gånger före detta och fyll ev på med lite vatten för riset bör minst stå och svälla i 40 min!

När gröten har rätt konsistens, ställ av kastrullen och låt den svalna.

Tillsätt 2,5dl yoghurt, 0,5dl Stevia Strö och rör om. Smaka av med ev. smaksättning eller så lägger till smaken via topping vid serveringen!

Häll upp i en lämplig bunken (med lock) och låt stå minst över natten i kylen! (jag låter min stå i ca 24 timmar eftersom jag äter min gröt på kvällen)


Servera med valfria tillbehör!

Totalt:
461 kcal
16,4g protein
90,2g kolhydrater
2,1g fett

Kommentar:
Går att laborerar med konsistensen en hel del, så vill man ha den lika fast som en risifrutti kan det rentav vara aktuellt att hälla av den vätska gröten normalt släpper ifrån sig när den svalnat då den annars kan vara ganska lös. Smaken är dock densamma oavsett och det viktiga är alltså att grötriset kokat klart!

Smaken kan man variera i all oändlighet men vanilj gör sig riktigt bra om det är risifrutti-känslan man är ute efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar