tisdag 4 juni 2013

Nytt livsmedel i mitt skafferi!

När ni ser bilden nedan kommer ni tänka "men vafan, det är ju en svensk klassiker"...


Men faktum är att när jag var 7 år gammal kom i kontakt med ärtsoppa för första gången i mitt liv var via en skolmatsal där fröken (Inger hette eller snarare heter hon) tvingade i mig detta tills jag spydde! (att jag ens minns detta än idag är väl tecken på hur pass traumatiskt detta faktiskt var för mig)


Det tog ganska exakt 20 år innan jag vågade prova denna maträtt igen och det var efter att jag på bakfyllan hade kört en 2-3 timmar lång endurotävling i lera och allt som hör till...

Så just denna gång var jag nog inte speciellt kräsen, för hade nog ätit vad som helst bara det var mat!

Däremot har jag aldrig ätit det igen och bestämde mig för att anta utmaning att faktiskt göra det i mitt kök och då se om det är värt att införa som ett mer återkommande alternativ i min meny!


Hurvida det smakar bra eller ej återstår att se, men tänkte göra en typisk torsdagsmiddag med pannkakor så i värsta fall får jag göra en dubbel sats pannkakor!

2 kommentarer:

  1. På mitt jobb låter det såhär. Vad är det för mat i restaurangen idag?
    -veckans överraskning. Just det är torsdag. Ätit det nästan varje torsdag från 96-06 sedan började jag med matlåda och nu äter jag inte på jobbet alls!! Med vänlig hälsning, Blink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, samma kråksång här!

      Kan förstå att du fått din beskärda del då och att ta med egen mat till jobbet är faktiskt något jag alltid gjort fram till jag som dig nu inte äter på jobbet öht! :P

      Något som utöver nyfikenhet på smaken fick mig att köpa hem en burk är att näringsinnehållet var förvånansvärt bra. Är rentav en "komplett" deff-middag med mina mått mätt med några smarta tillbehör.

      Dock lär jag knappast införa detta som en torsdagsklassiker i mitt kök!

      Radera