tisdag 25 juni 2013

Uppladdning och tankar kring Trosa Stadslopp 2013?

För en tid sen så anmälde jag mig till denna tävling, som jag även sprang 2012 med väldigt gott resultat!


Nästan lite för bra, nu när jag läser min "rapport" jag skrev efter loppet. Men likt den tävlingsmänniska jag är har jag såklart inte några som helst planer på att nöja mig med en lika bra tid, utan här ska det bli ännu bättre!


Målet är att springa på under 4:10 min/km vilket på distansen 8,9 km innebär under 37 minuter och då en förbättring med minst 1 minut och 15 sekunder mot 2012's tävling!  

Skilnaden nu mot då är att jag tyckte 10km var ett långt lopp och uppenbarligen så pass långt att jag behövde ladda upp på ett specifikt sätt. 

Har tex bara i år sprungit cirka 45 mil och springer en halv marathon på fastande mage, så känns rentav larvigt att känna att jag behöver ladda upp inför denna tävling?


Tempot jag dock tänkt hålla är som ni kan se på bilden ovan är alltså högre än min bästa tid på 5 km under träning, så jag har alltså sagt ribban väldigt högt!

Men inget är omöjligt? Det som krävs är att jag måste se till att ha fulla energinivåer i kroppen men först och främst en utvilad kropp, så blir ingen löpning efter tisdagens (dagens) inplanerade "mysjogg"!

Jag tänker inte genomföra detta lopp på helt fastande mage, för starten går kl 21.02 och det skulle innebära att jag springer loppet cirka 24 timmar in i fastan och det har jag inte råd med då energinivån troligen ej är på topp! 

Trots att jag i år ej har ätit före en endast löprunda utan all löpning har skett på fastande mage!



Utan har klurat lite på hur min dag mest troligt kommer se ut och har lagt upp det så här:
  • Före kl. 16.00: 1000 kcal med nästan bara kolhydrater.
  • kl. 20.00: 50g malto eller glukosbaserad godis.
  • kl. 20.30: 200 mg koffein.
  • kl. 20.45: 50g malto (och 10g bcaa) eller glukosbaserad godis + 200 mg koffein.
  • kl. 20.55: 400 mg koffein.
  • Tänkte försöka dricka cirka 0,5dl vatten per timme fram till kl 20.00 sen avsluta med "shakern".

Detta upplägg är inte helt olikt förra årets som blev succé, men nu blir det mer flytande energi i förmån för att slippa få håll/känna mig tung!


Vad som händer efter återstår att se, men har mer eller mindre ej fått i mig något fett fram till loppet så en bcaa-shake och sen åka till första bästa matställe och klämma en flottig pizza kanske är på sin plats?

Är dock kaos i Trosa denna kväll så får nog köpa något i stan när jag kommit hem! (Tar nog med lite proteinbars för att vara på den säkra sidan)


Här lämnas inget åt slumpen? Wish me luck! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar