söndag 3 mars 2013

Hur mycket tränar jag egentligen?

I december tog jag beslutet att om denna bulk ska ge det resultat jag önskar måste jag halvera min träning och mer eller mindre enbart fokusera på mina sk styrketräningspass.

Att gå från 6-7 dagars träning till 3 är inte det lättaste för en träningsnarkoman som mig, men har nu kollat statistiken och har mer eller mindre enbart utfört extraträning på mina sk fridagar jag har på lördagar pluss 2 gruppass då jag på en beredskapsledig fredag (ledig var 5:e fredag från jobbet) körde ett lunchpass med min inspiratör på gymmet!


Eftersom jag loggar all min träning med min garmin-klocka (som jag köpte 23 december 2012) så kan jag bjuda på lite statstik!

Klicka på bilderna för att "zooma"!


Har styrketränat, stretcha samt hunnit med några "crossfit"-pass under totalt 39 timmar i år och man ser rätt tydligt att det inte är några högintensiva pass jag kör, för har väldigt låg snittpuls! Kcalförbränningen ska tas med en nypa salt för så lite som <200 kcal/h förbränner jag inte ens i vila så får ta denna siffra + mitt BMR för att landa mer rätt!


Trots snö och isgator har jag alltså tagit mig ut och sprungit 10 gånger i år och totalt 67 km bådar gott inför vårens och sommarens planerad lopp, men här måste jag börja springa snabbt också!

Värt att notera är att jag har sprungit 5km på 23:04 och dom flesta distanserna som är runt 10km (9,7-11km) har varit med ett tempo på 5:00 min/km så här finns det verkligen mycket att jobba på, men har allt som oftast sprungit med isdubb så inte jämförbart med sommaren 2012's resultat!


Detta är min hatkärlek, vilket då är tabata-intervaller på löpbandet. Kommer troligen ersätta dessa med olika typer av intervaller utomhus så fort det är före för det!

Slutsats:
Har haft känslan att jag inte tränat speciellt mycket, men här får jag svart på vitt att jag förbrukat 46 timmar bara i år vilket då är 45 minuter/dag och då är all typ av vardagsmotion exkluderad från dessa siffror!

Med andra ord så kan man väl säga att jag gjort en riktigt bra start på detta år ur synpunkt att lägga fokus på att faktiskt låta kroppen få den tid återhämtning den kräver för att en bulk ska ge ett positivt resultat?

Värt att notera är att jag samma period 2012 snittade en bra bit över 60min/dag på gymmet och sen löptes det en hel del på den övriga lediga tiden jag hade på kvällar och helger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar